Phishing-callcenter opgerold in recreatiewoning: 160.000 euro aan cryptovaluta

Op een vakantiepark in Hellevoetsluis heeft de politie een 'phishing-callcenter' opgerold. Daarbij zijn voor 160.000 euro aan cryptovaluta, auto's, luxe horloges en designerkleding in beslag genomen. Twee vrouwen en drie mannen zijn in een recreatiewoning aangehouden.
De politie betrapte de verdachten dinsdag op heterdaad en kon hen direct arresteren. Het gaat om een 31-jarige man uit Capelle aan den IJssel, een 31-jarige man uit Den Haag, een 26-jarige man uit Rotterdam en twee vrouwen van 23 en 25 jaar zonder vaste woon- of verblijfplaats. Zij worden verdacht van phishingactiviteiten, zoals bankhelpdeskfraude en babbeltrucs.
Valse e-mails
Bij bankhelpdeskfraude worden slachtoffers benaderd via phishinglinks in e-mails, sms'jes of Whatsapp-berichten. Wie op de link klikt, komt terecht op een nagemaakte website van een bank. De gegevens die daar worden ingevuld, worden vervolgens misbruikt.
Daarna bellen de criminelen het slachtoffer op, zogenaamd als medewerker van een bank of fraudeteam, met de mededeling dat er fraude zou zijn gepleegd met hun rekening en dat zij daarbij kunnen helpen. "Bankrekeningen worden vervolgens genadeloos geplunderd", schrijft de politie.
Tijdens de doorzoeking van de recreatiewoning en meerdere andere panden vond de politie ook achttien gegevensdragers, zoals telefoons en laptops. Grote hoeveelheden luxe goederen en cryptovaluta.
Alles voor de show
Volgens een rechercheur van het Team Cybercrime draait het bij deze verdachten vaak om uiterlijk vertoon: "Zoals zo vaak bij deze verdachten zien we dat het laten zien van je 'verkregen rijkdom' heel belangrijk is. Dat zien we onder andere aan de hoeveelheid designerkleding die we in beslag hebben genomen", zegt de politie.
"Het gaat om status. De verdachten vergeten het leed dat ze veroorzaken. Rondlopen in dure schoenen of met een dik horloge is niet heel stoer als je het geld afhandig hebt gemaakt van iemand die je oma of opa had kunnen zijn."