Automobilisten opgelet, flitsmarathon van start op Europese wegen: 'Limieten zijn er niet voor niks'

Automobilisten en vakantiegangers die deze week de Europese wegen gebruiken om van a naar b te komen, doen er goed aan om zich aan de snelheid te houden. De jaarlijkse Europese flitsmarathon gaat vandaag namelijk van start. Zo'n 150.000 agenten zullen extra snelheidscontroles uit voeren. Want (te) hard rijden leren we maar moeilijk af.
De flitsmarathon is een jaarlijks terugkerend initiatief van Roadpol, het Europees Netwerk voor de wegenpolitie waar meer dan 20 landen bij zijn aangesloten. Zo'n 150.000 agenten zetten zich van 4 tot en met 10 augustus extra in om hardrijders op de bon te slingeren.
Tijdens de flitsmarathon van vorig jaar werden volgens Roadpol in slechts 24 uur meer dan 150.000 snelheidsovertredingen geregistreerd, waarbij een aanzienlijk aantal bestuurders werd aangehouden en beboet. Ook werden duizenden rijbewijzen ingetrokken. Te hard rijden blijft de belangrijkste oorzaak van dodelijke verkeersongevallen in heel Europa.
Gedrag veranderen
Volgens recente gegevens vallen er jaarlijks meer dan 25.000 verkeersdoden in Europa, en te hard rijden speelt in veel van deze gevallen een belangrijke rol. Het doel van Roadpol is niet alleen boetes uitdelen, maar ook het bewustzijn vergroten en gedragsverandering bij automobilisten stimuleren. "De limieten zijn er niet voor niets", aldus Jana Peleskova van de Tsjechische politie, voorzitter van de Operationele Werkgroep van Roadpol.
En gedragsverandering is nog steeds hard nodig, zegt verkeerspsycholoog Matthijs Dicke. Volgens de deskundige denken veel automobilisten nog altijd ten onrechte dat snelheidscontroles gaan over het innen van boetes.
"Dergelijke controles gaan wel degelijk over de verkeersveiligheid. De beste manier om snelheidsovertredingen te voorkomen, is om de pakkans, of in ieder geval de schijn ervan, te vergroten. Alleen al de dreiging van een boete maakt dat weggebruikers hun gedrag gaan aanpassen. En het is eens in de zoveel tijd nodig om mensen weer bewust te maken van het gevaar van te hard rijden. Dit soort grote aangekondigde controles hebben dus zeker zin."
Toch blijft bewustwording rondom te hard rijden ook iets wat snel weer wegebt, zegt de expert. "Eigenlijk zou je een stap verder willen gaan", aldus Dicke. "Automobilisten zijn nu vooral bang om een boete te krijgen. Maar je zult hen ervan moeten overtuigen dat (te) hard rijden überhaupt gevaarlijk en vaak onnodig is. Je bent afhankelijk van andere weggebruikers en vaak zie je dat een groepje hardrijders om elkaar heen draait, terwijl het iets daarachter heerlijk rustig rijden is."
Amper tijdwinst
Toch blijven we volgens de expert hardleers, simpelweg omdat we de gevaren onvoldoende inschatten. "We denken dat ernstige ongelukken ons niet zullen overkomen. Dat is ergens maar goed ook want anders stappen we helemaal de auto niet meer in."
Daarnaast denken we volgens Dicke nog altijd ten onrechte dat hard rijden ons een flinke tijdswinst oplevert. "Natuurlijk zit er een verschil tussen 100 of 130 rijden. Maar op een rit naar Zuid-Frankrijk moet je dan waarschijnlijk weer een keer extra stoppen om te tanken. Dan ben je die tijdwinst al weer kwijt."
Dat het geen kwaad kan om langs onze Europese snelwegen te controleren op snelheid, bewijst de snelheidsduivel in onderstaande video: