Walibi haalt commercial voor Halloween Fright Nights (tijdelijk) offline: 'Promoten femicide niet'

Walibi Holland heeft besloten om de commercial rond Halloween Fright Nights tijdelijk offline te halen. Dat doet het themapark nadat er veel ophef was ontstaan over het filmpje. Daarin is te zien hoe een doodsbange vrouw als object wordt verkocht op een veiling van 'freaks'.
Halloween Fright Nights is een jaarlijks terugkerend event bij Walibi. Het pretpark zet dan ook altijd groots in op de marketing rond 'Eddie' de horrorclown die de mascotte van het evenement is.
In de commercial van dit jaar is te zien hoe een doodsbange vrouw in een glazen kist geveild wordt aan 'freaks'. Op sociale media ontstond al snel veel ophef rond de video. Na het uitbrengen van het hoogste bod zakt ze naar beneden en vliegt er bloed tegen de wanden.
Dolle Mina's
Schrijver Nienke 's Gravenmade wees Walibi er op dat er 'iedere acht dagen een vrouw wordt vermoord , omdat ze een vrouw is.' Doek jullie marketingteam op, zei ze erbij.
Ook bij veel andere mensen schoot de video in het verkeerde keelgat. Het attractiepark zou femicide en vrouwenhandel promoten, zo waren de reacties. De video kwam bovendien woensdagmiddag online, nadat er die ochtend in Abcoude een 17-jarig meisje dood werd gevonden. Zij is met geweld om het leven gebracht.
Actiegroep De Dolle Mina's stuurde een mail naar Walibi namens 'een groep vrouwen die zich zeer onveilig voelen door de promotie rond Halloween Fright Nights'. In de mail vragen zij Walibi om alle promoties te verwijderen, excuses te maken en toe te zeggen om als park te streven naar meer 'sensitieve' communicatie. 'Wij leven in een tijd waarin vrouwen zich, terecht, steeds meer zorgen maken om hun veiligheid.'
Het park besloot na alle ophef donderdagavond met een statement te komen.
Het park schrijft: "Wij hebben gemerkt dat onze nieuwste commercial voor Halloween Fright Nights heel wat reacties losmaakt. Dat is altijd leuk, behalve wanneer het een totaal onbedoelde kant uitgaat. Rekening houdend met de recente gebeurtenissen en uit respect hebben we dan ook besloten deze video tot en met aanstaande zondag terug te trekken uit al onze communicatie uitingen."

Het gaat om een tijdelijke terugtrekking, verduidelijkt een woordvoerder van het pretpark. Na zondag zal de video dus opnieuw te zien zijn, zegt zij. Het pretpark maakt verder ook geen excuses voor de video in het statement.
En ook dat snappen veel mensen dan weer niet. Zo reageert Q-music dj Domien Verschuuren onder het statement van het park op Instagram. 'Hè? 'Tot en met zondag'? Grapje, toch? Koekoek!'. En ook Suzanne Jismaja begrijpt er niets van: 'Is dit statement expres in gaslighttoon geschreven?'.
'Angst is sleutelelement'
Het pretpark stelt dat de video geïnspireerd is op een kunstwerk van de Britse straatkunstenaar Banksy en een scene in de film Kingsman, the Golden Circle.
Zowel Eddie de Clown als al zijn freaks zijn overduidelijk fictieve figuren die mede door hun overdreven gretigheid aantonen dat deze hele scene de werkelijkheid overstijgt, om maar te zwijgen over het karikaturale script waarbij geen enkele relatie met de realiteit werd nagestreefd.
Binnen de context van Halloween is angst een sleutelelement, een emotie voor de beleving, aldus Walibi in het statement. Dit wordt afgesloten met de stelling dat 'Walibi Holland een bedrijf is waar inclusiviteit een basiswaarde is'. "Daarom is het ook onmogelijk dat wij femicide of welk geweld dan ook zouden tolereren, goedkeuren of promoten."
