Auto kopen? Nieuwe rekentool laat zien wanneer elektrisch rijden goedkoper is

De laatste jaren zijn elektrische auto’s goedkoper geworden, vooral tweedehands. Voor het klimaat is zo'n auto een slimme keuze, maar is het ook voor je portemonnee een goed idee? In aanschaf zijn ze vaak nog wat duurder. Maar als je goedkoop kunt laden, kun je tóch voordeliger uit zijn, blijkt uit een rekentool die recent online kwam.
Het gaat om de website vergelijkladenmettanken.nl, een initiatief van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Een belangenvereniging die zich inzet voor iedereen die elektrisch rijdt of dat overweegt. De club is onafhankelijk, maar heeft als doel om elektrisch rijden te stimuleren.
Bij de VER kwamen ze erachter dat 'veel mensen die sommetjes wel erg ingewikkeld vonden', zegt Maarten van Biezen van de vereniging. Want hoe kun je nou de benzineprijs vergelijken met de prijs van een kilowattuur?
Inzicht
De site die de VER heeft laten bouwen is bedoeld voor mensen die dus een elektrische auto willen vergelijken met een brandstofauto. Vrijwel alle auto's gebouwd vanaf 2020 staan erin.
Er staan eerst vier autotypen met een standaardvergelijking. Die standaardberekening laat bijvoorbeeld zien dat je bij 15.000 kilometer rijden met een Volkswagen Golf 1000 euro per jaar bespaart. Kun je thuisladen? Dan kom je zelfs uit op 1600 euro.
Berekening aanpassen
Je kunt ook zelf een auto kiezen en de berekening aanpassen, bijvoorbeeld door de prijs van een kilowattuur te veranderen. Bij de ANWB, die ook een vergelijkingswebsite heeft, ligt dit bedrag vast op 43 cent. Terwijl veel mensen thuis laden tegen 26 cent - of met zonnepanelen nog goedkoper.
Dat was een van de redenen waarom de Vereniging Elektrische Rijders aan de slag ging met een eigen tool. "Er is geen vaste laadprijs. De een kan goedkoop thuis laden, de ander laadt in de straat, voornamelijk op zijn werk of deels langs de snelweg. Daarom hebben we een tool gebouwd die simpel is, en waar je dit allemaal zelf kan aanpassen."
We vragen ook hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft om naar de rekentool te kijken. "De website ziet er goed uit", zegt hij. "Het is mooi dat je heel specifiek voor je eigen situatie een berekening kunt maken."
Hij wijst erop dat afschrijvingen en de onderhoudskosten niet in de berekening zit. Die maken natuurlijk wel uit voor de totale kosten. Net als de kosten van een eigen laadpaal, mocht je die hebben of willen.
Geen olie verversen
Over onderhoudskosten hoeven kopers zich niet al te druk te maken. "De onderhoudskosten zijn gemiddeld lager dan bij brandstofauto's", legt Van Wee uit. "Elektrische auto's hebben vaak bredere banden en iets meer bandenslijtage, maar er zijn veel minder bewegende onderdelen in de auto zelf die stuk kunnen gaan. Je hoeft ook geen olie te verversen."
Ook de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's zal iets minder snel worden verhoogd dan eerder het plan was.
Afschrijving is een ander verhaal. Bij elektrische auto's is onzeker wat de inruilwaarde over een paar jaar zal zijn. Dat komt ook omdat de levensduur van de accupakketten nog onbekend is. "Dus hoeveel kilometer kun je straks nog rijden met een volle accu? Mensen die risicomijdend zijn, zullen dan niet voor elektrisch kiezen. Maar de laatste jaren blijkt uit onderzoeken dat de levensduur van accu's steeds langer wordt."
Klimaatredacteur Heleen Ekker van RTL Nieuws zegt dat ook. "In theorie kan je met een accu van een elektrische auto miljoenen kilometers afleggen, en blijken accu's duizenden keren te kunnen laden en ontladen. Uit onderzoek is gebleken dat ze het in de praktijk vaak beter doen dan eerder werd gedacht."
Ze benadrukt dat overstappen naar een elektrische auto helpt tegen het klimaatprobleem.
Aanschafprijs
Zoals gezegd: de aanschafprijs van een elektrische auto ligt meestal hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto. Dat verschil zit niet in de rekentool. Net als de kosten van een eventuele eigen laadpaal.
Wie wil weten wanneer elektrisch écht voordeliger is, moet dus zelf nog berekenen hoeveel er per maand te besparen valt en vanaf wanneer die auto dan dus goedkoper is. Met andere woorden: wanneer je het verschil hebt terugverdiend.
"De rekentool is niet alleen handig voor wie overweegt over te stappen naar een elektrische auto", zegt Van Biezen tot slot. "Het is ook grappig dat veel rijders nu gaan berekenen hoeveel ze in de laatste jaren hebben bespaard door elektrisch te gaan rijden."
Kabel over de stoep? Dat mag niet zomaar
Wie geen eigen oprit en laadpaal heeft, kiest er vaak voor om een eigen stroomkabel neer te leggen van het huis naar de auto, over de stoep. Die elektriciteit is goedkoper. Maar dat mag niet zomaar. Hoe dat zit, zie je in deze video:


