'Stormachtige ontwikkeling'

Accu's in auto's en thuisbatterijen gaan veel langer mee dan gedacht

Door Heleen Ekker··Aangepast:
© ANPAccu's in auto's en thuisbatterijen gaan veel langer mee dan gedacht
RTL

Batterijen in auto's en huizen gaan in de praktijk tot wel 40 procent langer mee dan tot voor kort werd gedacht. Autobatterijen blijken zelfs tot 20.000 keer te kunnen laden en ontladen – in theorie zou je er 8 miljoen kilometer mee kunnen afleggen.

"Batterijen ontwikkelen zich nog stormachtiger dan computerchips of zonnepanelen", zegt Auke Hoekstra, expert in elektrische auto's van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is onder de indruk van de recente onderzoeksresultaten en zegt dat de ontwikkelingen 'niet alleen onze mobiliteit, maar ook ons elektriciteitssysteem helemaal op hun kop zetten'. 

Het onderzoek naar de levensduur van batterijen in huizen en auto's, uitgevoerd door de universiteit van Stanford, werd onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Het onderzoek naar de laadcyclus van autobatterijen komt van de Dalhousie University in Canada. 

Elektriciteitsnet ontlasten

Dat accu's zo lang meegaan is belangrijk, zeggen de onderzoekers, omdat autobatterijen in toenemende mate ook in staat zijn om het elektriciteitsnet te ontlasten. Daarbij worden de accu's gebruikt om er tijdelijk energie in op te slaan, en terug te leveren aan het net als er veel vraag naar stroom is.

Dat accu’s uit elektrische auto’s door het lange meegaan een tweede leven op een onverwachte plek, zie je in deze video. In de Johan Cruijff Arena in Amsterdam kunnen evenementen op groene energie draaien: 

Ook kunnen accu's een 'tweede leven' krijgen door hergebruik. Een accu wordt dan na verloop van jaren uit een auto gehaald en ingezet om elektriciteit in op te slaan.

"Hoewel deze toepassingen het potentieel hebben om goedkope opslagcapaciteit aan het elektriciteitsnet te leveren", schrijven de Canadese onderzoekers, "vereisen ze een alomvattend en nauwkeurig inzicht in hoe versleten batterijen zich gedragen na duizenden cycli en jaren van gebruik."

Honderd keer goedkoper

Dat is belangrijk voor auto's, zegt Hoekstra, maar ook omdat we met die accu's zonne- en windenergie kunnen opslaan. Niet alleen technisch worden ze beter, ook zijn batterijen de afgelopen jaren veel goedkoper geworden, vertelt hij. "Ze kosten nu een tiende van wat ze vijftien jaar geleden kostten."

En als je naar de prijs per cyclus voor alleen laden en ontladen kijkt, zegt hij, dan zijn batterijen de afgelopen twintig jaar wel honderd keer goedkoper geworden. Zowel qua prijsdaling als qua levensduur en gewichtsvermindering is het einde volgens hem ook nog lang niet in zicht.

TenneT grijpt in: geld verdienen met slimme thuisbatterijen wordt moeilijker
Lees ook

TenneT grijpt in: geld verdienen met slimme thuisbatterijen wordt moeilijker

Bij het onderzoek in Stanford zijn accu's aan testen onderworpen die de realiteit beter nabootsen dan de eerdere standaardtesten. En kennelijk doen de batterijen het in werkelijkheid dus beter.

'Absoluut een doorbraak'

Thijs Donkers onderzoekt aan de TU Eindhoven wat er met batterijen gebeurt als je ze kunstmatig laat 'verouderen'. Ook hij vindt de nieuwe onderzoeksresultaten bijzonder. Vooral het feit dat accu's het buiten het laboratorium beter doen dan gedacht.

"Dit onderzoek laat zien dat de omstandigheden die die batterijen tegenkomen in het dagelijkse leven, ervoor zorgen dat de veroudering minder hard gaat dan verwacht", zegt Donkers. "En dat is absoluut een doorbraak."

Een van de plekken in Nederland waar accu's uit elektrische auto's al een tweede leven kregen, is de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. In 2018 werden hier 148 accu's afkomstig uit elektrische auto's geïnstalleerd. Een paar maanden geleden kwamen er nog meer accu's bij.

Tien jaar garantie

En de ervaringen zijn goed, laat een woordvoerder van het voetbalstadion weten in antwoord op vragen van RTL Nieuws. De eerste batterijen werden destijds geleverd met een garantie van tien jaar. De fabrikant (Nissan) ging uit van een achteruitgang van de batterijen van 2 procent per jaar.

Maar na een grondige check 'is vastgesteld dat de batterijen in vijf jaar tijd slechts met 2 procent zijn gedegradeerd. Dit betekent dat we ze veel langer kunnen gebruiken dan eerder gedacht'. De ArenA gaat er daarom vanuit dat de batterijen nog zeker vijftien, en waarschijnlijk zelfs twintig jaar meegaan.

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS

Lees meer over
BatterijThuisbatterijAutoWetenschapTechnische wetenschap