Keijzer eist per direct verkoop kaartjes op pendelbus azc Ter Apel

Demissionair asielminister Mona Keijzer (BBB) draagt de burgemeester van Westerwolde in een brief op per direct weer kaartjes te verkopen in de pendelbus die tussen station Emmen en het azc in Ter Apel rijdt. Daar is de gemeente sinds dinsdag mee gestopt door overlast van wanbetalers.
Naast de pendelbus rijdt er ook een reguliere buslijn tussen het station van Emmen en het dorp Ter Apel. Buschauffeurs ervaren daar en op andere lijnen al langere tijd overlast door asielzoekers die niet voor hun kaartje betalen.
Chauffeurs dreigden niet meer te rijden, waardoor de inwoners geen ov zouden hebben. De gemeenten besloten de pendelbus aantrekkelijker te maken door de kaartverkoop tijdelijk te stoppen om zo overlast op andere lijnen weg te nemen.
Westerwolde wil wel
Westerwolde zegt graag aan het verzoek van Keijzer tegemoet te komen, 'maar daarvoor is wel antwoord nodig op de vraag hoe voor de komende dagen de veiligheid in het openbaar vervoer op lijn 73 gewaarborgd kan worden voor de chauffeurs en onze inwoners'. Een woordvoerder zegt dat Keijzer eerder al is uitgenodigd voor een gesprek hierover, maar daar van haar nog geen reactie op is gekomen.
De brief van Keijzer is ingezien door persbureau ANP. De asielminister vindt het niet kunnen dat inwoners voor een kaartje moeten betalen en asielzoekers niet. Ze stelt ook dat overlastgevers zo worden beloond.
Als de kaartverkoop niet terugkomt, beëindigt de minister de financiering van de pendelbus. Keijzer zegt in haar recht te staan, omdat de ticketverkoop onderdeel is van de afspraak. Het is aan de burgemeester van Westerwolde om extra beveiliging en beveiligers in te zetten, meent Keijzer. Volgens haar woordvoerder wil ze in overleg bepalen wie dan voor die kosten opdraait.
Inhouden leefgeld
Door het stoppen van de kaartverkoop loopt niet het ministerie, maar OV-bureau Groningen Drenthe, de tussenpartij die de pendelbus organiseert, nu maandelijks 20.000 euro mis. Dat bedrijf maakt daar op dit moment geen punt van. "Voor de korte termijn is dat oké, maar op langere termijn moet er wel naar een alternatieve wijze van financieren worden gekeken", aldus een woordvoerder. Hij zegt ook dat de beslissing de incheckapparatuur uit of aan te zetten bij Westerwolde ligt.
Ook Westerwolde en Emmen hebben niet de intentie de bus definitief gratis te maken. Die hopen dat de maatregel voor nu de spanningen wegneemt, maar onderzoeken andere betaalopties. Zo zou de asielzoeker de rit kunnen betalen door leefgeld in te houden, of zou opvangorgaan COA de buslijn kunnen betalen.
