Het is kerst, maar bij Wibra liggen de schappen al vol met paasartikelen

'Wibra, ga je schamen!' en 'dit kan echt niet Wibra'. Op sociale media zijn mensen niet te spreken over het inkoopbeleid van de winkelketen. Bij Wibra liggen de schappen namelijk nu al vol met paasartikelen, terwijl de kerstdagen nog moeten beginnen. Ook retaildeskundigen zijn het ermee eens: "Ze slaan de plank hier volledig mis."
Vilten eieren voor in de paastak, een schildersetje om de eieren een kleurtje te geven en paaskransen voor aan de deur. Mensen die de afgelopen dagen in de Wibra zijn geweest, moesten misschien even twee keer knipperen met hun ogen. Want waar zij mogelijk op zoek waren naar de laatste kerstversieringen, troffen ze paasdecoraties aan.
'Twee verhalen door elkaar gehaald'
En dat vindt niet iedereen zo netjes, schrijven consumenten op sociale media. "De schappen zijn gevuld door iemand die twee verhaaltjes door elkaar heeft gehaald", schrijft iemand. "Ik denk dat ze vinden dat wij thuis ook paashaasjes in de kerstboom kunnen hangen", schrijft iemand anders.

Retaildeskundige Paul Moers is het met de verontwaardiging eens. "Ik heb er eigenlijk maar één woord voor: onsmakelijk", zo vertelt hij vanmiddag als we hem vragen om een reactie. Zelf is hij op dat moment de laatste kerstboodschappen aan het doen. "En dat is het punt: het is op dit moment kerstmis."
'Respect hebben voor kerst'
"We leven in een ongelooflijk onzekere wereld, met geopolitieke spanningen, klimaatproblemen. Bij kerst staan we even stil, dat is een bepaalde sfeer waar je respect voor moet hebben. Ga dan als keten geen 30 verschillende boodschappen tegelijkertijd uitzenden. Dat noem ik gewoon debiel."
Wibra Nederland zegt na vragen van RTL Nieuws dat ze de 'reacties gehoord hebben'. "We leren hiervan en nemen de feedback en verbeterpunten mee naar volgend jaar", zegt een woordvoerder. "Zodat we dit beter kunnen afstemmen."
Dirk Mulder, econoom en retailexpert bij ING, weet ook even niet wat hij hoort als we hem om een reactie vragen. "Wat? paasartikelen?" Hij is net als Moers en de consumenten op sociale media niet enthousiast over de keuze van Wibra.
Toch snapt hij wel waarom de keten dit doet. "Ik denk dat Wibra een grote partij paasartikelen nu goedkoop op de kop heeft weten te tikken. Van een inkoopkanaal in China, of een handelaar die een grote voorraad over had."
'Doe eens gek'
"Je kan er dan voor kiezen om dit eerst zelf op te slaan," legt Mulder uit, "maar dan zit je met opslagkosten. Je kan ook zeggen: ik doe eens gek en leg het alvast in de schappen."
Gek vinden sommigen het zeker. Maar Mulder denkt wel dat mensen het tóch kopen nu. "Op dit moment zijn mensen veel aan het winkelen voor kerst. En volgende week voor de jaarwisseling. Consumenten zien deze paasdecoratie dan liggen en denken mogelijk: goh, goedkoop, laat ik dat ook alvast inkopen."

En daarmee is het volgens Mulder ook gewoon een slimme, commerciële kans. Moers is niet zo netjes in zijn bewoordingen, hij noemt het eerder 'omzetgeil'. Moers: "Ze zeggen hiermee tegen de consument: ik zie jou niet als klant, maar als geldmachine. En als je zo de wedstrijd wil spelen, vind ik dat een verkeerde wedstrijd."
'Regels al lang niet meer nageleefd'
Mulder daarentegen: "De regels die we eerder als respectvol zagen, worden al heel lang niet meer nageleefd. Pepernoten in september, een wekenlange Black Friday. We vinden het niet fijn, maar het gebeurt al wel. Maar nee, ik hoop ook niet dat dit een nieuwe trend is die doorzet."
De laatste witte kerst was in 2010. Zit een pak sneeuw tijdens Kerstmis er ooit nog in? We leggen het je uit in onderstaande video:
