Duurde drie minuten

Canadese maatschappij maakt succesvolle testvlucht met elektrisch vliegtuig

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© AFPCanadese maatschappij maakt succesvolle testvlucht met elektrisch vliegtuig
RTL

Slechts drie minuten duurde de testvlucht. Maar de Canadese luchtvaartmaatschappij Harbour Air schreef gisteren wel geschiedenis door als eerste ooit een elektrisch passagiersvliegtuig de lucht in te sturen. En het toestel? Dat dateert uit 1947.

Gisteren voerde Harbour Air met het toestel de Havilland Canada DHC-2 Beaver een drie minuten durende testvlucht uit boven Vancouver.

Elektrische motor

Dat toestel is al sinds 1947 in gebruik, maar dankzij een elektrische motor van MagniX nu volledig klimaatneutraal gemaakt. Het vliegtuigje biedt plaats aan zes personen.

Een Canadese vliegtuigmaatschappij wil als eerste volledig elektrisch vliegen
Lees ook

Een Canadese vliegtuigmaatschappij wil als eerste volledig elektrisch vliegen

Uitstekende prestatie

De piloot die het watervliegtuigje bestuurde, Greg McDougall, is tevens de baas van Harbour Air. Hij zei na afloop dat het toestel in de lucht uitstekend presteerde.

Harbour Air wil 's werelds eerste volledig elektrische luchtvaartmaatschappij worden en lijkt daar nu een stap dichterbij te zijn gekomen.

Revolutionair

De baas van MagniX, die de elektrische motor ontwikkelde, zegt dat deze testvlucht 'een revolutie zal ontketenen'. Hij vergelijkt de komst van het toestel met de verandering die Tesla teweegbracht op automarkt.

Luchtvaartautoriteit aanwezig

Lokale journalisten die bij de vlucht aanwezig waren, schrijven dat het applaus bij de landing luider klonk dan de motor. Ook medewerkers van de Canadese luchtvaartautoriteit waren bij de testvlucht aanwezig. Zij beslissen over goedkeuring van het elektrisch aangedreven toestel.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Maximaal 30 minuten

Harbour Air en MagniX hopen eind volgend jaar de juiste certificaten te krijgen voor hun elektrische vliegtuig. De eerste commerciële elektrische vluchten zullen dan maximaal dertig minuten duren, vanwege de beperkte batterij-capaciteit.