Canadese maatschappij maakt succesvolle testvlucht met elektrisch vliegtuig
Slechts drie minuten duurde de testvlucht. Maar de Canadese luchtvaartmaatschappij Harbour Air schreef gisteren wel geschiedenis door als eerste ooit een elektrisch passagiersvliegtuig de lucht in te sturen. En het toestel? Dat dateert uit 1947.
Gisteren voerde Harbour Air met het toestel de Havilland Canada DHC-2 Beaver een drie minuten durende testvlucht uit boven Vancouver.
Elektrische motor
Dat toestel is al sinds 1947 in gebruik, maar dankzij een elektrische motor van MagniX nu volledig klimaatneutraal gemaakt. Het vliegtuigje biedt plaats aan zes personen.
Uitstekende prestatie
De piloot die het watervliegtuigje bestuurde, Greg McDougall, is tevens de baas van Harbour Air. Hij zei na afloop dat het toestel in de lucht uitstekend presteerde.
Harbour Air wil 's werelds eerste volledig elektrische luchtvaartmaatschappij worden en lijkt daar nu een stap dichterbij te zijn gekomen.
Revolutionair
De baas van MagniX, die de elektrische motor ontwikkelde, zegt dat deze testvlucht 'een revolutie zal ontketenen'. Hij vergelijkt de komst van het toestel met de verandering die Tesla teweegbracht op automarkt.
Luchtvaartautoriteit aanwezig
Lokale journalisten die bij de vlucht aanwezig waren, schrijven dat het applaus bij de landing luider klonk dan de motor. Ook medewerkers van de Canadese luchtvaartautoriteit waren bij de testvlucht aanwezig. Zij beslissen over goedkeuring van het elektrisch aangedreven toestel.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Maximaal 30 minuten
Harbour Air en MagniX hopen eind volgend jaar de juiste certificaten te krijgen voor hun elektrische vliegtuig. De eerste commerciële elektrische vluchten zullen dan maximaal dertig minuten duren, vanwege de beperkte batterij-capaciteit.