Waarschijnlijk afgemaakt

Eindbestemming in zicht voor schip met 1800 koeien

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ReutersEindbestemming in zicht voor schip met 1800 koeien
RTL

Het schip met 1800 runderen aan boord heeft na twee maanden varen op de Middellandse Zee eindelijk een eindbestemming. Nergens was het welkom, maar nu is er koers gezet naar de haven van Cartagena in Spanje. De koeien worden bij aankomst hoogstwaarschijnlijk afgemaakt.

Dat blijkt uit gegevens van MarineTraffic, een website die vaarbewegingen van schepen bijhoudt. Daarop is te zien dat de ElBeik, zoals het schip heet, op weg is naar Spanje. Daarvandaan was het schip op 18 december ook vertrokken.

Blauwtongvirus

De dieren werden per schip van Spanje naar Turkije gebracht, maar uit angst voor het blauwtongvirus, dat bloedingen veroorzaakt, werd het schip daar geweigerd. Ook in Libië en Egypte waren de koeien niet welkom.

Nu geen land de dieren wil, gaat het schip terug naar het land waar ze de boot op gingen. Na ruim twee maanden omzwervingen vaart het nu naar de Spaanse stad Cartagena. Er wordt gevreesd dat veel koeien er slecht aan toe zijn. Of ze het virus onder de leden hebben, is niet duidelijk. De ziekte is niet overdraagbaar op mensen.

Het schip lag de afgelopen dagen doelloos voor de haven van Famagusta in Cyprus. Het vaart nu ten zuiden van het Antalya. Volgens de planning zal het schip maandag 8 maart aankomen.

Meerdere schepen

Een ander schip met levend vee, dat op dezelfde dag vertrok als de ElBeik, onderging hetzelfde lot. Het keerde vorige week terug in Cartagena. Aan boord van de Karim Allah zijn 895 runderen. Morgen wordt daar begonnen met het ruimen van de dieren.

Spaanse dierenartsen die het schip bezochten hebben vastgesteld dat deze dieren een te zwakke gezondheid hebben. Uit het inspectierapport, in handen van The Guardian, zou blijken dat de dieren last hebben van schimmelinfecties, wonden en gewrichtsontstekingen.

De conclusie is dat ze niet geschikt zijn voor verder vervoer en dat euthanasie het beste is voor de dieren. Voor de dieren in het ruim van de ElBeik wacht hoogstwaarschijnlijk hetzelfde lot. Die zullen immers nog later van boord gaan.

Karim Allah in de haven van Cartagena© Reuters
Karim Allah in de haven van Cartagena

Erbarmelijk

De boten waarop de dieren varen zijn vaak oude passagiers- of vrachtschepen, die provisorisch zijn omgebouwd. De omstandigheden zijn erbarmelijk. De temperatuur in het ruim kan snel oplopen, en de beesten zitten vaak dicht op elkaar.

"Als een transport met vee over de weg langer dan acht uur duurt, dan moet er volgens EU-regels gerust worden," vertelt Europarlementariër Anja Hazekamp (Partij voor de Dieren). "Maar op zee heb je geen rusttijden, daar kan je ze niet uitladen." Gevolg is dat de beesten verzwakt aankomen in de haven, of soms aan boord al zijn overleden.

Verbod in Nederland

Afgesproken is dat dierentransporten tot en met de eindbestemming aan de regels van de EU voldoen. Ook bij transport over de weg is dat het geval. Alleen, zodra het vee de EU-grens heeft verlaten, wordt er niet meer gecontroleerd en de regels worden stelselmatig aan de laars gelapt. Het is voor landbouwminister Carola Schouten aanleiding om de export van levend vee naar landen buiten de EU te verbieden. Sinds vorig jaar mei is dat van kracht (pdf).

Nederland staat hierin alleen. Zo kan het dat in Spanje runderen aan boord gaan richting Libanon, Libië, of in het geval van ElBeik en Karim Allah, Turkije.

Onderzoekscommissie

Mogelijk kan Brussel voor verandering zorgen. "De huidige wetgeving stamt uit 2005, het is tijd om dat te herzien," zegt Mohammed Chahim, die namens de PvdA in het Europees Parlement zit.

Chahim en Hazekamp zijn beide lid van een onderzoekscommissie naar dierenwelzijn bij veetransport. Na de zomer komen zij met hun rapport. Ze hopen daarmee de EU te bewegen om regels van diertransporten aan te passen. "Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt", zegt Chahim. Hazekamp: "Het is echt een structureel probleem".

Lees meer over
DierenwelzijnCyprusSpanje