Razendpopulaire curryworst verdwijnt uit kantine autofabrikant Volkswagen
Vanaf vandaag zijn er geen curryworsten meer te vinden in een kantine van autofabrikant Volkswagen in Wolfsburg. De worst wordt vervangen door plantaardige alternatieven. In de kantine is geen vlees verkrijgbaar; vis zal wel nog af en toe op het menu staan.
Het is op zijn minst een opmerkelijke stap. Het bedrijf produceert sinds de jaren zeventig zelf de curryworsten voor zijn bedrijfskantines en in de loop van de tijd zijn ze een begrip geworden. Jaarlijks werden zo'n 7 miljoen stuks en meer dan 550 ton ketchup verkocht.
Volgens een interne memo van het bedrijf waren veel medewerkers voorstander van het besluit, maar niet iedereen was blij met de beslissing.
Schande
Voormalig bondskanselier Gerhard Schröder, die jarenlang in de raad van commissarissen van de Duitse autofabrikant heeft gezeten, sprak er schande van dat het traditionele gerecht verdwijnt uit de kantine. Op zijn LinkedIn schreef hij niet zonder te willen en te denken dat "vele anderen dat ook niet willen in hun bedrijfskantines".
Dat Duitsers van hun vlees en worsten houden, blijkt onder meer uit onderstaande reportage van twee zomers geleden: