Ontmoet de man die alle Europese grenzen in 40 dagen passeert in de trein
Misschien staat het bij jou ook wel op de planning voor deze zomervakantie. Een treinreis door Europa. Lekker uit het raam hangen en van het uitzicht genieten. Jon Worth (42), een Brit woonachtig in Duitsland, kan er blijkbaar geen genoeg van krijgen. Want hij heeft het monsterplan bedacht om in 40 dagen alle grenzen van de EU over te gaan. En dat alles via het spoor.
Maandag begon politiek blogger en consultant Worth aan zijn treinreis. Als RTL Nieuws hem spreekt, is hij in Hamburg. "Het was de slechtste treinrit tot nu toe", zegt hij. "Er zijn op dit moment veel werkzaamheden aan de Duitse spoorwegen, daardoor zijn de treinen heel vol en hebben ze veel vertragingen."
Bijzondere grensovergangen
Maar gedemotiveerd raakt hij niet. Gelukkig maar, want hij heeft nog een lange weg voor de boeg. "Mijn doel van dit project is om te laten zien dat, zodra je een grens overgaat, alles anders wordt. Treinen zijn binnen een land vaak goed geregeld, maar het internationale treinverkeer blijft achter."
Voor de duidelijkheid: hij bezoekt niet alleen alle Europese landen per trein, maar hij reist over álle Europese grenzen. Het is niet zijn doel dat zo snel mogelijk te doen, maar hij wil vooral ook opvallende grensovergangen meepakken en kiest daarom liever juist niet voor de hogesnelheidslijnen. In de eerste drie dagen heeft hij al in 19 treinen gezeten. Via Twitter en met behulp van een gedetailleerde kaart en planning is de reis van Worth uitgebreid te volgen.
"Het heeft me weken gekost om de planning te maken. En ik heb daarin ook veel hulp gehad van mensen via Twitter die me hebben gewezen op bijzondere plekken", zegt hij. Nederland was een van zijn eerste bestemmingen. Vanuit een grote stad met de trein naar België of Duitsland is vrij makkelijk, maar volgens Worth mogen juist de kleinere plekken langs de grens wel iets meer aandacht krijgen.
Dwars door Groesbeek
"In Nederland wilde ik naar de grensovergangen waar wel een spoor is, maar waar de treinen niet meer rijden." Dus fietste hij van het Belgische Hamont naar Weert en van Nijmegen naar het Duitse Kleve. Wel langs het spoor natuurlijk.
"Ik wilde met eigen ogen zien wat dit voor stadjes zijn en waarom er geen trein meer is. Is er geen vraag naar? Of spelen er politieke redenen? In Groesbeek zag ik dat het voormalige spoor dwars door het centrum van het dorp loopt, dan kan ik me voorstellen dat de inwoners er niet op zitten te wachten dat daar ineens weer een trein komt."
"Ik had ook vanaf mijn bureau de statistieken en feitjes kunnen opschrijven, maar door zelf overal naartoe te reizen wil ik de moeilijkheden én het mooie van treinreizen laten zien. Ik hoop onderweg niet alleen problemen, maar ook oplossingen tegen te komen. Wat wél goed werkt, zou je dan gewoon kunnen kopiëren op andere plekken."
Populairder
Voor de coronacrisis zagen we dat internationale reizen met de trein steeds populairder werden. Vakantiegangers willen bijvoorbeeld liever niet meer vliegen, omdat het erg vervuilend is voor het milieu. Maar mensen reizen ook met de trein omdat het ze soms handiger uitkomt, of omdat ze het gewoon leuk vinden.
Al langere tijd klinkt vanuit de samenleving een roep om betere treinverbindingen in Europa. Mondjesmaat komen die er ook. Zo zijn er de afgelopen jaren een aantal nachttreinen vanaf Amsterdam (opnieuw) in gebruik genomen, bijvoorbeeld naar Wenen en Praag.
Afgelopen december kwam de EU met een actieplan om het grensoverschrijdend treinnetwerk uit te breiden. In 2050 moet het aantal hogesnelheidslijnen verdrievoudigd zijn. "Maar de EU moet naar het complete plaatje gaan kijken", zegt Worth. "Op sommige plekken liggen uitstekende sporen, maar rijden geen treinen meer. Of de treinen zijn van slechte kwaliteit, of ze gaan maar één keer per dag, waardoor je aansluiting niet goed is."
Het is dus niet alleen het aantal sporen en treinen waar volgens Worth verbetering nodig is, maar vaak ook de samenwerking tussen verschillende EU-landen. Daarnaast pleit Worth voor een compleet en overzichtelijk platform om internationale treinkaartjes te kopen. "Een soort Skyscanner voor treinen."
Griekenland: geen verbinding
De grootste uitdagingen op zijn reis? "Zweden heeft echt verschrikkelijk slechte informatievoorzieningen. In Spanje zijn prachtige treinen, maar ze rijden bijna nooit. Het moeilijkst wordt Griekenland. Dat land heeft eigenlijk gewoon geen treinverbindingen met andere EU-landen. Ik zal daar dus af en toe met de bus en fiets moeten reizen."