Nabestaanden van vliegcrash-slachtoffers confronteren Boeing-topman
Nabestaanden van de slachtoffers die omkwamen bij twee vliegrampen met Boeing-vliegtuigen, hebben bij een openbare hoorzitting topman Dave Calhoun geconfronteerd met hun verlies. Zij achten Boeing verantwoordelijk en vragen de Amerikaanse justitie de vliegtuigbouwer een boete op te leggen van 25 miljard dollar.
Het gaat om nabestaanden van twee vluchten, in Indonesië in oktober 2018, en in maart 2019 in Ethiopië. Daarbij kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Achteraf werden problemen bekend met een systeem dat de invalshoek van Boeing-vliegtuigen van het type 737 MAX bijstuurt.
Het Amerikaanse Boeing trof in 2021 al een schikking met justitie in de VS van 2,5 miljard dollar omdat de vliegtuigfabrikant informatie over die problemen verborgen had gehouden voor de luchtvaartautoriteit FAA.
Schikking mogelijk teruggedraaid
Maar justitie ontdekte eerder dit jaar dat Boeing verplichtingen heeft geschonden die voortvloeien uit de overeenkomst uit 2021. Daardoor kan het bedrijf alsnog strafrechtelijk vervolgd worden voor de fatale ongelukken uit 2018 en 2019.
De nabestaanden drongen er al langer op aan dat de schikking uit 2021 ontbonden werd, ondanks dat daarin ook geregeld was dat de slachtoffers bij elkaar een half miljard dollar aan schadevergoeding kregen.
Boeing is van mening dat het helemaal geen afspraken heeft geschonden. Het is onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. Federale aanklagers hebben tot 7 juli de tijd om een rechter te laten weten wat ze willen. Dat kan een strafzaak betekenen, maar dat hoeft niet.
Hoorzitting over veiligheid
De kwestie heeft het concern al vele miljarden dollars gekost. Dat komt doordat de 737 MAX na de crashes wereldwijd lange tijd aan de grond werd gehouden. Boeing moest technische aanpassingen doorvoeren.
De nabestaanden confronteerden Calhoun tijdens een openbare hoorzitting. De topman van het bedrijf moest voor een senaatscommissie verschijnen die onderzoekt of het bedrijf de veiligheidsvoorschriften heeft overtreden - niet alleen rond de twee rampen, maar structureel.
Familieleden van de slachtoffers hielden foto's van hun dierbaren omhoog. Sommigen schreeuwden naar Calhoun. De topman stond tijdens de bijeenkomst op, keerde zich naar de nabestaanden toe, en bood zijn excuses aan, volgens de BBC met brekende stem. Hij noemde hun verlies 'hartverscheurend' en zei dat het bedrijf geleerd heeft van de fouten.
De laatste maanden kampen toestellen van Boeing met een reeks van bijna-ongelukken en incidenten. In januari verloor een Boeing 737 van Alaska Airlines tijdens de vlucht boven de Amerikaanse staat Oregon een stuk van de romp. In maart raakten 50 passagiers van een vlucht in een Boeing 787-9 Dreamliner tussen Australië en Nieuw-Zeeland gewond toen het vliegtuig plotseling een duikvlucht maakte.
Motorkap en een glijbaan
Eveneens in maart verloor een Boeing 737-800 van United Airlines in de Amerikaanse staat Oregon een paneel. Dat bleek na de landing. Vorige maand raakte van een Boeing 737 van Southwest Airlines in Denver een stuk van een motorkap kwijt in de lucht. Eind april ging het opnieuw mis toen een Boeing 767 van Delta Air Lines kort na vertrek uit New York een glijbaan bij de nooduitgang verloor.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een groot onderzoek ingesteld naar de manier waarop Boeing de veiligheidsvoorschriften naleeft. Volgens een klokkenluider die bij het bedrijf werkte, werd er bij de inspecties gesjoemeld.
Ondanks alle problemen werd vorige maand bekend dat de aandeelhouders een beloning met een waarde van 33 miljoen dollar voor Calhoun hebben goedgekeurd. De topman kondigde eerder dit jaar aan dat hij aan het einde van dit jaar aftreedt.