Tekort aan chauffeurs

Japan ontwikkelt 500 kilometer lange 'lopende band' voor transport goederen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© mlit.go.jp @ xJapan ontwikkelt 500 kilometer lange 'lopende band' voor transport goederen
RTL

Japan heeft serieuze plannen om een 515 kilometer lange 'lopende band' aan te leggen voor het vervoer van goederen. Het overdekte netwerk van vrachtbuizen moet komen tussen de steden Tokio en Osaka.

De 'lopende-band-snelweg' zou drie problemen tegelijk helpen oplossen: files, het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Japan, en de toenemende uitstoot van broeikasgassen.

Japan kampt met een groot tekort aan chauffeurs, schrijft The Guardian in een artikel over de nieuwe transportmethode. Dit tekort wordt niet alleen gevoeld door huishoudens die wachten op pakketjes; ook de levering van goederen en levensmiddelen aan ziekenhuizen, restaurants, supermarkten en winkels dreigt vast te lopen. Er is eveneens een tekort aan chauffeurs voor het openbaar vervoer.

Dit probleem wordt alleen maar knellender door een nieuwe wet in Japan die de werktijden van chauffeurs beperkt. Die maatregel is genomen om werknemers te beschermen tegen uitputting en om het aantal ongelukken terug te dringen. In deze video van de Japanse overheid zie je hoe en waarom de weg wordt ontwikkeld:

"We moeten innovatief zijn met onze mobiliteit", zegt Yuri Endo van het ministerie van Transport tegen persbureau AP. "Het systeem kan 24 uur per dag automatisch en onbemand functioneren."

In de video is te zien dat zelfrijdende voertuigen door robot-vorkheftrucks geladen worden en in de tunnelbuis rijden, met links en rechts autobanen voor het normale verkeer. Elk voertuig zou 1000 kilo aan vracht kunnen vervoeren.

In 2034 operationeel

Het systeem zou luchthavens, zeehavens en treinstations moeten verbinden. In 2027 of vroeg in 2028 staan de eerste tests op het programma. Rond 2034 of 2035 zou de automatische snelweg dan volledig in gebruik moeten worden genomen. Volgens de krant Yomiuri Shimbun gaat het netwerk omgerekend ongeveer 22 miljard euro kosten.

Het ministerie van Transport denkt dat het netwerk ongeveer 25.000 vrachtwagenchauffeurs per dag kan vervangen. Die kunnen dan ingezet worden in andere sectoren voor transport.

Dat we ook in Nederland nadenken over futuristische mobiliteit, zie je in deze video over de hyperloop, een systeem voor razendsnel personenvervoer:

Met 700 kilometer per uur naar Europese steden: vanaf 2030 zou het kunnen met de hyperloop.
Lees meer over
CO2-uitstootKunstmatige intelligentieRoboticaVrachtwagenJapan