Onderzoekers tramongeluk Lissabon: kabel voldeed niet aan nationale regelgeving

Het tramongeluk in Lissabon begin september is het gevolg van een mechanisch gebrek. Dat meldt het Portugese onderzoeksbureau GPIAAF in een voorlopig onderzoeksrapport naar het ongeluk. Bij het ongeluk kwamen 16 mensen om het leven, onder wie de machinist.
Volgens RTL-correspondent Richard Hogenkamp gaat het om een onderzoek van de nationale onderzoekscommissie voor Spoor en Vliegongelukken vergelijkbaar met de Nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
"De gebroken kabel voldeed niet aan de nationale regelgeving voor het vervoer van passagiers, en ook niet aan de interne eisen van het stadsvervoerbedrijf. Op het moment dat de kabel brak was deze 337 dagen oud", zegt Hogenkamp. Verder zijn ernstige onderhoudsgebreken gevonden.

Trampersoneel Lissabon klaagde al langer over staat van onderhoud, groot onderzoek ingesteld
"Zo was het remsysteem sinds 1914 niet meer getest. Er was ook een totaal gebrek aan veiligheidstoezicht door het Instituut voor Mobiliteit en Transport dat die toezicht had moeten houden."
De kabel die vorige maand brak, was volgens de onderzoekers in 2022 aangeschaft via een 'organisatorisch onzorgvuldig proces'. Op grond van beelden van bewakingscamera's van panden lang de lijn, is elke seconde van het ongeluk vastgelegd. Op die beelden is te zien dat de bestuurder er alles aan doet om de tram tot stilstand te brengen nadat hij constateert dat de kabel is gebroken.
Dezelfde soort ondeugdelijke kabel is ook gevonden onder een van de twee andere trammetjes die met dit systeem werken in Portugal, de Lavra-tram. "Daar had het dus ook op dezelfde manier mis kunnen gaan."
Meer onderzoek nodig
De onderzoekers schrijven dat, hoewel niet altijd goed toezicht werd gehouden op de onderhoudswerkzaamheden aan de lijn die werden uitgevoerd door een onderaannemer, de tram was goedgekeurd voor gebruik op de dag van het ongeluk.
Naar het ongeluk loopt ook nog een tweede intern onderzoek van het ov-bedrijf van de stad Lissabon. Het onderzoek van GPIAAF is echter het belangrijkste, stelt Hogenkamp. Het bureau benadrukt dat het gaat om voorlopige bevindingen en dat verder onderzoek noodzakelijk is.
Wat de heropening van de historische trams in Lissabon betreft: dit zou volgens de onderzoekers pas mogen gebeuren na een herbeoordeling en aanpassing van het ontwerp van het kabelsysteem en het remsysteem van de voertuigen.
Vlak na het ongeluk spraken ooggetuigen over wat zij gezien hadden:
