Economie

Problemen bij PostNL door Black Friday, pakketjes komen later aan

Door Gert-Jan Verstegen··Aangepast:
Problemen bij PostNL door Black Friday, pakketjes komen later aan
RTL

De pakketbezorgers van PostNL zijn verrast door de enorme hoeveel bestellingen op en rond Black Friday. In de eigen app geeft PostNL aan dat pakketjes misschien later dan normaal bezorgd worden. Dat kan nog de hele week duren. Wat belooft dat met de grote feestdagen in zicht?

Wie iets besteld heeft op Black Friday of de dagen erna, heeft misschien al gemerkt dat het langer duurt voor je bestelling in huis is.

Waar normaal 98 procent van de pakketjes op tijd wordt bezorgd, geeft PostNL toe dat dat nu enkele procenten lager is. Een exact cijfer wil woordvoerder Dagna Hoogkamer niet geven, maar dat er problemen zijn is duidelijk.

Verslechtering van de situatie

"Ook vandaag en de rest van de week komen er nog Black Fridaybestellingen binnen." De problemen kunnen dus nog de hele week aanhouden.

"Het lijkt niet beter te worden. Het lijkt zelfs verslechterd te zijn", geeft ze toe. De vertragingen lopen op en dat komt door de enorme hoeveelheid bestellingen van afgelopen weekend, die de verwachtingen van de pakketbezorger ruimschoots heeft overtroffen.

PostNL waarschuwt dat pakketjes later kunnen zijn.© RTL Z
PostNL waarschuwt dat pakketjes later kunnen zijn.

PostNL was voorbereid op een verdubbeling van het aantal pakketten ten opzichte van normaal. "We zijn in januari al begonnen met deze drukke periode. Er wordt langer doorgewerkt en we hebben dagelijks duizend extra ritten." Dat blijkt onvoldoende te zijn.

Uit cijfers van de Betaalvereniging Nederland blijkt dat Nederlanders in vier dagen tijd 58 miljoen keer hun pinpas trokken voor een aankoop, waarvan 10 miljoen via iDeal. De online-omzet kwam daarmee uit op ruim 845 miljoen euro, becijferde de betaalvereniging.

Spreiding

De pakketbezorger zegt wel voorbereid te zijn op de echte feestdagen die gaan komen: sinterklaas en kerst. Om problemen zoals nu te voorkomen blijft PostNL in gesprek met de webwinkels, om pieken op te vangen en bestelmomenten zo veel mogelijk te spreiden. De komst van actiedagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day maken het PostNL niet makkelijk.

Hoogkamer raadt consumenten aan om geduldig te zijn en de track & trace in de gaten te houden.