Rabo moet van DNB tienduizenden klanten opnieuw controleren op witwassen
Volgens toezichthouder De Nederlandsche Bank heeft Rabobank ongeveer 40.000 klanten 'potentieel ten onrechte' in de laagste risicocategorie geplaatst. Het bedrijf krijgt tot april 2020 om orde op zaken te stellen.
DNB tikte Rabobank in 2018 op de vingers wegens de tekortschietende screening. De toezichthouder legde de bank een last onder dwangsom op, wat betekent dat er een boete volgt als het probleem in april 2020 niet is opgelost.
Een woordvoerder van Rabobank bevestigt aan RTL Z berichtgeving in het FD hierover.
Als een klantdossier in de laagste categorie belandt, hoeft een bank er in principe niet meer naar om te kijken. Klanten in de middelste risicocategorie moeten eens in de drie jaar opnieuw beoordeeld worden, en klanten in de hoogste categorie moeten jaarlijks doorgelicht worden door de bank.
Verhoogd risico
Als klanten bijvoorbeeld werken in een sector met een verhoogd risico – zoals de autohandel of het vastgoed – kunnen ze niet in de laagste categorie terechtkomen. Hetzelfde geldt voor mensen die ook rekeningen hebben in risicolanden als Malta, Rusland of Angola.
Volgens de Rabo-woordvoerder zijn de processen binnen de bank inmiddels op orde, maar is het nu zaak om alle dossiers ook volgens die werkwijze te verwerken. Of de bank de deadline van april 2020 gaat halen, is onduidelijk. "Dit heeft onze hoogste prioriteit. Het is een heel precies klusje", is het enige dat de woordvoerster erover wilde zeggen.
Wettelijk verplicht
Banken zijn verplicht om te checken of hun klanten zich niet bezighouden met illegale zaken als witwassen, corruptie of terrorismefinanciering. Banken namen de afgelopen jaren honderden mensen aan om die controles uit te voeren.
Dat kwam in een stroomversnelling nadat ING eind 2018 een boete kreeg van 775 miljoen euro om dat het een aantal grote witwastransacties niet had opgemerkt.
Rabobank heeft ondertussen flink meer mensen aan het werk gezet om de witwascontroles voor elkaar te krijgen. In totaal houden bij Rabobank in Nederland circa 2200 mensen zich louter bezig met de monitoring van klanten en andere vormen van toezicht. Internationaal zijn dat er nog eens 600.
Gisteren meldde NRC Handelsblad nog dat het Openbaar Ministerie ABN Amro ervan verdenkt dat het in 2010 heeft nagelaten om alle ruim 5 miljoen particuliere klanten individueel te screenen, na het samengaan met Fortis. De klanten zouden automatisch in de laagste risicocategorie zijn ingedeeld, en daar nog steeds inzitten.