VanMoof haalt 12,5 miljoen op: 'Vraag naar elektrische fiets groeit'
De Nederlandse fietsenmaker VanMoof heeft een investering van 12,5 miljoen euro opgehaald. Het bedrijf hoopt een groter aandeel in de groeiende markt voor elektrische fietsen te vergaren, waar het zich inmiddels volledig op focust.
Het geld komt van het Engelse investeringsfonds Balderton Capital en het Taiwanese assemblagebedrijf Sinbon Electronics, dat de fietsen van VanMoof in elkaar zet.
"Balderton is een van de grootste fondsen van Europa", zegt medeoprichter Taco Carlier. "Het idee is dat ze in de toekomst meer gaan investeren."
Broers achter bedrijf
VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Inmiddels heeft het bedrijf negen winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn en Tokio. De omzet komt voor tachtig procent uit het buitenland en voor hetzelfde percentage via de webshop.
Eerder verkocht het bedrijf fietsen zonder elektrische aandrijving, maar sinds dit jaar ligt de focus volledig op elektrisch. "Daar is een revolutie gaande", zegt Carlier over de keuze. Het bedrijf lanceerde dit voorjaar twee nieuwe types, te koop voor een kleine tweeduizend euro. De eerste fietsen moeten volgende week geleverd worden.
Vraagt neemt toe door corona
Er zijn inmiddels zo'n 10.000 stuks van die nieuwe e-bikes besteld. "We groeiden al, maar door het coronavirus is de vraag verder toegenomen", zegt Carlier. De crisis leidt er in elk geval op korte termijn toe dat we een stuk minder met het openbaar vervoer zullen reizen, denken ook experts.
En er was al een wachtlijst voor de fietsen. "De investering is ook bedoeld om de productie uit te breiden, zodat we sneller kunnen leveren", aldus de ondernemer.
Goedkoper dan eerst
De nieuwe fietsen zijn zo’n 1000 euro goedkoper dan de eerdere elektrische versies, dat komt mede doordat het bedrijf inmiddels samenwerkt met Sinbon in Taiwan.
"We ontwikkelen alles in eigen huis en besteden de productie vervolgens uit aan fabrikanten", aldus de ondernemer. De losse onderdelen, van frame tot elektronica, worden daarna door Sinbon in elkaar gezet.
Momentum voor elektrisch
Er is momentum voor de e-bike, zegt Carlier. "Mensen hebben gezien hoe fijn en schoon het is in de stad zonder auto's. Natuurlijk komen die auto's ook terug, denkt hij. Maar we hebben het licht gezien. Van Berlijn tot New York: er wordt geïnvesteerd in fietspaden en fietsen.
En de e-bike is specifiek geliefd bij forensen. "Steden zijn vaak te heuvelachtig en de afstanden te groot voor een gewone fiets", aldus Carlier.
Flink gegroeid
Het biedt kansen voor VanMoof, die zegt dat de verkoopcijfers flink zijn gegroeid. In Nederland, maar vooral in het buitenland: vergeleken met een jaar eerder verkocht het bedrijf tot en met april naar eigen zeggen 184 procent meer fietsen in het Verenigd Koninkrijk en zelfs 226 procent in Duitsland.
In Nederland verkochten fietsenhandelaren vorig jaar een recordaantal van 420.000 elektrische fietsen. Vanaf dit jaar is het bovendien een stuk goedkoper om een leasefiets van de zaak te rijden.
Talloze aanbieders
Maar er zijn inmiddels ook talloze aanbieders van elektrische fietsen; de concurrentie is groot. Die fietsen zijn ook al te verkrijgen voor minder dan duizend euro. "Maar hebben niet dezelfde specificaties als die van ons, denk aan een grote batterij en geïntegreerde sloten", zegt Carlier.
Corona bracht VanMoof bovendien niet alleen goede cijfers. De winkels moesten dicht en er moest geïnvesteerd worden om de productie op peil te houden. Ook waren er productieproblemen in Azië. "We verwachten desondanks groei in de omzet."
Die ging van 10 miljoen in 2018 naar 40 miljoen vorig jaar, zegt de ondernemer. "We willen meer winkels en in meer landen. En natuurlijk nog betere fietsen. We blijven doen wat we doen."