Liever open of toch maar dicht: voor hotels is het sowieso doorbijten
Overnachten in een hotel kan nog wel, maar dan zonder ontbijtbuffet, zonder roomservice, zonder hotelbar. Sommige hotels kiezen er desondanks voor de deuren geopend te houden, andere zien er momenteel geen heil in. "Ik denk niet dat het de moeite waard is."
Sinds 1933 bestaat het familiehotel van Peter Faas al: Noordzee, in het Zeeuwse Cadzand. Toen in december bekend werd dat hotels geen eten meer mochten serveren aan hun gasten, heeft hij de deuren gesloten.
"De wellness moest dicht, het restaurant moest dicht. Ik heb alle gasten op de hoogte gebracht en die zijn toen allemaal naar huis gegaan."
'Je gaat niet even een weekeinde weg'
De deuren van Noordzee blijven in ieder geval tot de volgende persconferentie, op 9 februari, gesloten. "Eigenlijk ben je nu geen hotel", vindt Faas. "Je mag iemand laten overnachten op een kamer, dat is het. Je kunt geen eten serveren, je kunt het zwembad niet gebruiken."
Voor hem komen daar de strenge reisregels in Duitsland en België nog eens bij. "In Duitsland moet je verplicht in quarantaine als je in Nederland bent geweest, dan ga je niet even een weekeinde weg. Belgen mogen de grens niet over voor niet-essentiële reizen. Luxemburgers moeten door België op weg hiernaartoe, dat werkt ook niet."
Faas snapt wel dat andere hotels andere keuzes maken - 'zij zijn waarschijnlijk voor een groter deel van de Nederlanders bereikbaar' - maar hij moet het van die buitenlandse bezoekers hebben. "Nederlanders maken maar 16 procent van onze gasten uit."
Hopelijk sneller vaccineren
En al zouden Nederlanders massaal naar Cadzand afreizen, dan zou opengaan hem nog niet helpen. "Ik denk niet dat het de moeite waard is. Toen het restaurant en de wellnes nog wel open waren, was het al problematisch rondkomen."
De overheid moet maar eens vaart maken met het vaccineren, zegt hij. "Ik lees wel de hele tijd verhalen over extra maatregelen hier en daar, maar het vaccineren krijgen ze maar niet onder controle. Als we in dit tempo doorgaan, zijn we in 2025 pas klaar. Ik zie het nog niet gebeuren dat ze een miljoen Nederlanders per week gaan vaccineren, maar hopelijk gaat het binnenkort wel sneller dan nu."
In discussie over huishouden
Hotel De Sterrenberg, in Otterlo op de Veluwe, heeft er wel voor gekozen om weer open te gaan. "Na de aankondiging van deze strengere lockdown zijn we wel eventjes dicht geweest", zegt directeur Liset Bom. "We moesten eerst ontdekken wat nog wel en niet mocht."
Met kerst en de jaarwisseling was het hotel ook nog dicht. "We hadden voor de feestdagen een zevengangenmenu gepland staan, maar het was onmogelijk om dat op de kamers geserveerd te krijgen." Ook de drukte speelde een rol, zegt Bom. "Hoe vaak we wel niet in discussie moesten gaan met mensen, dat hun gezelschap toch echt niet uit één huishouden bestond en dat ze dus niet konden komen..."
Inmiddels is haar hotel wel weer open. Althans, een derde van de kamers, 17 in totaal. "De keuken en de huishouding willen we zo minimaal mogelijk bezet houden. De kleinere kamers, waar geen aparte tafel in past, verhuren we momenteel niet."
Op afstand geserveerd
Gasten van de Sterrenberg kunnen namelijk nog wel eten op hun kamer. "We kwamen erachter dat take-away en delivery nog wel mag, zolang je eten niet op borden serveert en geen open glazen gebruikt. Als het voedsel is afgedekt, dan mag het wel."
Voor de kok was het even wennen: het niveau dat hij normaal kookt kan niet in kartonnen bakjes rondgebracht worden, zegt Bom. "Dat menu hebben we dus aangepast. De kleine tafels die we eerst in het restaurant gebruikten om op afstand eten uit te serveren, staan nu bij de kamerdeur. Daar zetten we het dienblad op, dan kloppen we aan en lopen we weg."
Een slimme constructie, zou je zeggen, maar levert het ook wat op? "Nou... nee, eigenlijk is het de moeite niet waard", zegt Bom. "Maar ja, de mensen in dienst moeten we toch betalen, de vaste lasten lopen door en de vergoeding die we daarvoor krijgen vanuit de overheid is niet kostendekkend."
Op deze manier voorkomt ze dat het hotel leeg staat, zegt ze. "De mensen die bij ons werken, zijn gewend om met andere mensen om te gaan, om de hele dag te lopen en met hun handen bezig te zijn. Als we die thuis achter een computer zetten, verdwijnen ze gewoon."
Inmiddels is ze eraan gewend dat het elke paar weken schakelen en aanpassen is aan een nieuwe coronasituatie. Ze verwacht dat dat de komende tijd ook nog wel nodig zal zijn, 'in ieder geval tot in maart'.