Shoppingwalhalla bij Den Haag opent midden in coronacrisis
Vandaag opent één van de grootste winkelcentra van Nederland: Westfield Mall of the Netherlands bij Den Haag. Vanwege corona is de timing niet optimaal, maar toch zien experts een mooie toekomst voor het shoppingparadijs: "Winkelen wordt steeds meer een dagje uit."
We kunnen sinds deze week wel winkelen op afspraak, maar echt shoppen is er voorlopig vanwege de coronamaatregelen nog niet bij.
"We hadden ons de openingsdag heel anders voorgesteld", zegt Bart van Twillert, landenmanager Nederland bij eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield dan ook.
Toch is er niet overwogen de opening van de Westfield Mall of the Netherlands uit te stellen.
Opening niet weer uitgesteld
Dat gebeurde nog wel in oktober vorig jaar, toen de opening eigenlijk gepland stond. Nu willen de retailers gebruikmaken van de mogelijkheden die ze hebben om toch nog wat klanten te kunnen ontvangen.
117.000 vierkant meter
Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam doet zijn naam eer aan: met 280 winkels en restaurants en een oppervlakte van 117.000 vierkante meter is het qua grootte vergelijkbaar met Hoog Catharijne in Utrecht.
De doelgroep is wel wat anders, legt Van Twillert uit. In Hoog Catharijne heb je ook veel mensen die op doorreis zijn. Het ligt naast een groot station. Westfield Mall of The Netherlands is meer een bestemming, aldus Van Twillert.
Naast winkels komt er veel horeca, met een foodcourt, en er is een bioscoop. Ook deze zaken zullen voorlopig dicht moeten blijven.
Feest komt later
De geplande festiviteiten worden doorgeschoven naar een later moment, wanneer ook de restaurants en de bioscoop open kunnen.
Corona zorgt niet alleen voor een vrij geruisloze opening, het coronavirus heeft er ook voor gezorgd dat er wat huurders zijn geweest die twijfelden of ze een huurcontract moesten ondertekenen en sommige zijn zelfs afgehaakt. Toch is inmiddels 92 procent van de ruimte verhuurd.
Huurkorting
Unibail-Rodamco-Westfield heeft vanwege de pandemie wel wat huurkortingen moeten geven. Tijdens de eerste coronagolf, toen een deel van de winkels al open was, ging het gemiddeld om een maand die huurders niet hoefden te betalen.
Als de tweede golf voorbij is wordt per huurder bekeken wat de schade in die periode is en hoeveel korting zal worden gegeven.
'Shoppen is meer dan kopen'
Al vóór corona kochten consumenten steeds vaker via internet en door corona is die ontwikkeling versneld. Toch is er zeker een toekomst voor grote winkelgebieden, denkt retailexpert Paul Moers. "Winkelen wordt steeds meer een dagje uit. Als je alleen iets wilt kopen, dan ga je wel naar internet. Shoppen is nu een combinatie van eten en kopen."
In de Westfield Mall of the Netherlands komen consumenten wat hem betreft aan hun trekken: "Het heeft alles dat een moderne shopping mall vraagt." Hij wijst onder meer op de verscheidenheid aan winkels, het gebruik van goede materialen en veel licht.
Cor Molenaar, retaildeskundige valt hem bij: "Alles is ingericht op een grotere verblijfstijd, consumenten zullen ook langer willen rijden om er heen te gaan."
Regio + randstad
Dat Westfield Mall of the Netherlands niet naast een groot station ligt, is volgens Molenaar geen probleem. "Met de auto is het makkelijk te bereiken en als je veel koopt, dan is een auto ook wel handig."
De Mall richt zich enerzijds op consumenten uit de regio Den Haag, Leiden, Zoetermeer en Delft. Zij zullen minstens vijf keer per jaar komen, denkt Van Twillert.
Anderzijds zullen bezoekers ook van verder komen, verwacht hij. "Voorheen wilden consumenten een half uur rijden, nu is dat al meer dan een uur". Hij denkt dan ook dat mensen uit 'minimaal de hele Randstad' één of twee keer per jaar naar Westfield Mall of the Netherlands zullen rijden.
Hij ziet Hoog Catharijne niet als een concurrent en andersom is dat evenmin het geval. "Er is genoeg ruimte voor meer van dit soort malls", zegt Van Twillert.
'Doet pijn voor binnensteden'
Westfield Mall of the Netherlands concurreert niet in de eerste plaats met binnensteden in de buurt, zoals die van Leiden, Den Haag en Delft, aldus Van Twillert. Volgens hem kunnen binnensteden niet altijd het aantal bezoekers aan en consumenten willen variëren in bezoek, zegt hij. Hij ziet binnensteden en grote winkelcentra zoals Westfield Mall of the Netherlands meer als een aanvulling.
Moers en Molenaar zien dat anders. Voor binnensteden zoals Leiden en Den Haag is de komst van Westfield Mall of the Netherlands gewoon pijnlijk, aldus Moers.
"Zeker nu de omzetten van online zo gigantisch zijn gestegen en veel winkels over de kop zullen gaan. Binnensteden zonder winkels zijn een dode stad, het is de vraag of je dat moet willen."