Cryptobedrijven en voetbalclubs slaan handen ineen: 'Het is geen taboe meer'
Het ene na het andere cryptobedrijf sluit een klinkende sponsordeal met een Nederlandse profvoetbalclub. Terwijl de clubs in financieel zware tijden naarstig op zoek zijn naar extra inkomsten, willen de crypto-aanbieders vooral meer naamsbekendheid. "Het is de bedoeling dat bitcoin mainstream wordt."
Met Sparta, Feyenoord, AZ, Ajax en PSV hebben nu liefst zes Nederlandse clubs een sponsorovereenkomst gesloten met een cryptobedrijf. Terwijl Vitesse dit seizoen met handelsplatform eToro op de borst speelt, dat vanuit Cyprus ook cryptodiensten aanbiedt. Het zijn stuk voor stuk betaaldvoetbalorganisaties die de afgelopen anderhalf jaar financiële klappen kregen doordat de tribunes maandenlang leeg bleven.
Uitbundige reclame
Nu de tribunes in het nieuwe Eredivisie-seizoen weer volstromen valt één ding op: de vele, uitbundige reclame-uitingen voor cryptobedrijven langs het veld en na afloop van de wedstrijden op achtergrondschermen bij interviews. Hoewel de betrokken partijen geen exacte bedragen bekend willen maken, gaat het in het geval van Ajax en PSV om sponsorcontracten van meerdere tonnen per jaar, bevestigen zij aan RTL Z.
"Voetbalpubliek is voor ons heel interessant", zegt financieel directeur Bram Ceelen van Anycoin Direct, dat dinsdag een deal sloot met PSV. "In alle lagen van de bevolking zitten voetbalfans. Het gaat ook om zo veel mensen. Het is de bedoeling dat bitcoin mainstream wordt." De Veghelse bitcoinbroker betaalt het volledige sponsorbedrag in bitcoin, dat wordt overgemaakt naar een eigen wallet (een soort digitale portemonnee) van de voetbalclub.
'Kostprijs gegarandeerd'
Mocht de bitcoinwaarde sterk dalen, is afgesproken dat PSV gegarandeerd de kostprijs van de reclame-uitingen uitgekeerd krijgt om te voorkomen dat de club 'met lege handen achterblijft', aldus Ceelen. "Maar als de waarde sterk stijgt, zoals wij en ook PSV verwachten, dan profiteren zij gewoon mee van de koersstijging. PSV ziet het als investering en wil de bitcoins voor lange tijd bewaren."
Dat juist dit seizoen veel deals gesloten worden tussen voetbalclubs en cryptodienstverleners heeft deels te maken met de eerste aanzet tot regulering door De Nederlandsche Bank. De centrale bank opende eind vorig jaar een openbaar register van aanbieders die virtuele valuta per 22 november in of vanuit Nederland mogen verkopen en beheren. Van de 56 bedrijven die zich hadden aangemeld, vielen er direct 26 af.
DNB eist trouwens alleen dat de cryptobedrijven kunnen aantonen waar klanten hun ingelegde geld vandaan hebben, vanwege de strijd tegen witwassen en de financiering van terreur. Naar financiële bedrijfsrisico's of consumentenbescherming kijkt DNB niet.
Risico's cryptovaluta
PSV zegt zich bewust te zijn van de discussie die leeft over de risico's van de veelal volatiele bitcoinproducten, en in hoeverre je daar als club reclame voor kunt maken.
"Wij voelen die verantwoordelijkheid", zegt persvoorlichter Sanne Clements. "Als club hebben we goed gekeken naar welke bitcoinpartner hier transparant over is en zijn klanten goed informeert over risico's. Want we zijn benaderd door verschillende cryptopartijen om samen te werken."
'Taboe is weg'
Ook de eerste contacten tussen cryptodiensverlener BLOX en de voetballerij dateren van eind vorig jaar, zegt Toon Schraven. Hij is hoofd marketing bij BLOX, dat landskampioen Ajax voor drie seizoenen sponsort. "Toen kwamen de eerste aanvragen binnen: kunnen we niet iets voor elkaar betekenen? In het verleden was er nog angst om met cryptobedrijven in zee te gaan. Dat ebt nu weg. Het is geen taboe meer."
Commercieel directeur Menno Geelen van Ajax sprak bij de bekendmaking van het partnerschap over de aansprekende ambitie van het bedrijf. "Alsmede de manier waarop ze crypto op een eenvoudige, verantwoorde en veilige manier onder de aandacht van geïnteresseerde kopers brengen." Wijzen op de risico's van crypto's richting supporters doet Ajax niet, laat de club desgevraagd weten. "Dit gebeurt door BLOX zelf, als zijnde het bedrijf dat de daadwerkelijke dienst aanbiedt."
Ondertussen zet BLOX vandaag de volgende stap in de voetbalwereld. Het maakte bekend dat het (mouw)sponsor wordt van de Belgische topclub Club Brugge, de eerste Belgische club met een cryptobedrijf als sponsor. Ook daar wordt het sponsorgeld uitbetaald in bitcoin.
Pas het begin
"Voor de clubs is het een fantastisch verdienmodel", zegt sportmarketeer Chris Woerts, die onder meer de eerste Nederlandse cryptodeal sloot tussen cryptohandelaar Knaken en voetbalclub Sparta, en een uitgesproken voorstander is van cryptovaluta. "Vorig jaar ging de gokmarkt open en sloot een reeks Eredivisieclubs sponsordeals met bedrijven zoals TOTO en Unibet. Nu gaat de cryptomarkt open."
Volgens Woerts is de cryptosponsoring pas het begin. "Nu de grote Nederlandse clubs wel zo'n beetje bezet zijn, zullen zij zich hier net als eerder grote buitenlandse clubs als Manchester City en PSG gaan richten op het uitgeven van fan tokens."
Kopers van deze door de clubs zelf uitgebrachte cryptomunten, die een bepaalde waarde vertegenwoordigen, mogen in ruil voor hun geld meepraten over bepaalde beslissingen van de clubs, zoals hoe het shirt eruit komt te zien. Woerts: "In Nederland is Fortuna Sittard, dat samenwerkt met blockchain-bedrijf Chiliz, hier al mee begonnen. Ze verkochten binnen een kwartier honderdduizend tokens van 1,50 euro pers stuk. Er zullen snel meer voetbalclubs gaan volgen."