Tweedehands auto's waren nog nooit zo duur: 'Vraag en aanbod matchen niet'
De prijs van tweedehands auto's is nog nooit zo hoog geweest, blijkt uit cijfers van autoverkoopplatformen. Oorzaak: de verkoop van nieuwe auto's daalt al jaren. En de auto's die als occasion beschikbaar komen, zijn vaak niet het type auto waar vraag naar is. "Vooral voor de kleinere portemonnee wordt het lastig."
Een tweedehands auto kost bij Autoscout nu gemiddeld 22.825 euro. Dat is ruim 16 procent meer dan een jaar geleden. Bij Autotrack kost een occasion gemiddeld 19.712 euro, wat zelfs bijna 20 procent meer is dan in april 2021.
Vraag en aanbod matchen niet
Dat tweedehands auto's nu zo duur zijn, heeft meerdere oorzaken, zegt Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag. "We verkopen al een aantal jaren niet meer zoveel nieuwe auto's als we voorheen deden, waardoor de instroom op de tweedehands markt achterloopt. Dat wordt nu nog erger door leveringsproblemen."
Een nieuwe auto gaat doorgaans vier tot vijf jaar mee en wordt daarna verkocht. Het gaat veelal om grotere auto's, die ook nog eens op diesel rijden. En dat is niet het soort voertuig waar de gemiddelde consument nu naar op zoek is, ziet De Waal. "Die wil liever een compacte benzineauto. Vraag en aanbod matchen daardoor niet."
De voorraad occasions is nu ongeveer de helft van wat er aan andere jaren in showrooms en bij particulieren te koop stond. En de vraag naar tweedehandsjes is, mede door corona, alleen maar gestegen, zegt De Waal. "Omdat het openbaar vervoer een tijd niet meedeed, ging men op zoek naar een gebruikte auto. De combinatie van die factoren zorgt voor hogere prijzen."
Apart op zoek
De vraag is gewoon groter dan het aanbod, ziet ook Edwin Neijhoft, vestigingsmanager van Motorhuis. "Daar hebben we ook door de coronatijd last van. Waar je vroeger drie maanden wachtte op een auto, kan dat nu zes maanden zijn. Vroeger had ik een aantal middenklasse auto's op voorraad staan; nu moet ik daar apart naar op zoek."
De prijsstijging bij tweedehands auto's is wel erg afhankelijk van het merk, zegt hij. "Vooral voor kleinere portemonnees wordt het lastig. Een tweedehands auto van vijf-, zesduizend euro is nu gewoon niet te vinden. Op dat deel van de markt heerst echt wel schaarste."
Verder helpt het ook als je een auto hebt die je kunt inruilen, zegt Neijhoft. "Een auto van zes jaar oud levert nu nog evenveel op als vorig jaar. Daar zit nauwelijks verschil tussen. Het is dus best handig om je auto aan de showroom te kunnen verkopen."
Occasions uit het buitenland
Door het schaarsere aanbod heeft hij al weleens nee moeten verkopen. "Natuurlijk zoeken we dan naar een alternatief, maar dat hangt dan ook erg af van de concessies die de klant wil doen."
Ook haalt Neijhoft veel auto's uit het buitenland. "Je hebt overal wel een vorm van schaarste, maar het verschilt per land welke type en model auto daar schaars is." Bovag-woordvoerder De Waal onderschrijft dat. "Het is een feit dat er veel occasions uit het buitenland worden gehaald momenteel."
Hoe lang de prijzen nog stijgen, daar kan De Waal 'geen zinnig woord' over zeggen. "Er zijn zoveel factoren van invloed. Het chiptekort is een van de oorzaken. Maar ook: wanneer is de extra vraag door corona ingehaald? Wanneer is de markt verzadigd? En wat gaat de invloed zijn van de oorlog in Oekraïne?"