Als de rivierboot maar vaart

Andere route riviercruise door laag water: 'Passagier vindt IJsselmeer ook prima'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Sabine Joosten/Hollandse HoogteAndere route riviercruise door laag water: 'Passagier vindt IJsselmeer ook prima'
RTL

Door de lage waterstand in de Rijn kunnen riviercruiseschepen in Duitsland niet zo ver komen als gebruikelijk. Rederijen gooien daardoor het schema om en nemen noodgedwongen ook een stukje België en Nederland mee. Maar dat leidt nog nauwelijks tot afzeggingen door klanten, zeggen ze.

Bij een cruise langs de Romantische Rijn, het mooiste deel van de rivier, moet je helaas eerder dan je wilde omkeren. Een stukje ten zuiden van Koblenz is de waterstand in de Rijn nu namelijk zo laag, dat riviercruiseschepen er niet langs kunnen. Nóg verder stroomopwaarts, richting Bazel in Zwitserland, zit er nu dus al helemaal niet in.

En ook het Moezeldal is onbereikbaar. Bij Koblenz, waar je vanaf de Rijn de Moezel opvaart, is het kiele kiele of je niet met je schip over de bodem schuurt. Dus ook de Moezel is even van het programma, legt Nico Arnts, directeur van riviercruiserederij Feenstra Rijn Lijn uit.

Ten zuiden van Koblenz is het waterpeil in de Rijn zo laag dat riviercruiseschepen niet verder kunnen.© RTL Z
Ten zuiden van Koblenz is het waterpeil in de Rijn zo laag dat riviercruiseschepen niet verder kunnen.

Meer België en Nederland

Voor drie van de acht schepen van Feenstra Rijn Lijn worden de vaarroutes daarom omgegooid, aldus Arnts. Maar dat maakt volgens hem niet veel uit. De schepen varen immers nog altijd.

Een verschuiving van de vraag naar cruises op bijvoorbeeld de Maas, waar nog wel makkelijk kan worden gevaren, ziet Arnts niet. Al krijgen vakantiegangers sowieso te maken met een deels andere cruise dan ze hadden geboekt. Ze moeten door de omstandigheden genoegen nemen met minder Duitsland en meer België en Nederland.

Dat kan prima, want in België en Nederland kun je over het algemeen nog goed varen, al is in Nederland de IJssel (die zijn water krijgt uit de Rijn) een twijfelgeval. De Maas is goed bevaarbaar tot Dinant, omdat er veel meer keringen en sluizen zijn in die rivier, die het water beter vasthouden, zegt Arnts.

Antwerpen en IJsselmeer

En dus keert een Rijncruise nu om bij Koblenz, om terug te varen naar Nederland en dan binnendoor naar bijvoorbeeld Antwerpen te gaan en vervolgens dwars door Nederland naar het IJsselmeer, om daar plaatsen als Hoorn en Enkhuizen aan te doen, vertelt hij.

Dat zijn eveneens mooie plaatsen en blijkbaar vinden de passagiers dat ook, want volgens Arnts heeft slechts een enkeling afgezegd. Bij De Jong Intra zijn zelfs nog helemaal geen afzeggingen of vragen van klanten over de gewijzigde route binnengekomen, zegt commercieel directeur Coby van Dongen.

Je maakt een heel andere reis dan je had geboekt, maar mensen zijn soms twee jaar niet op vakantie geweest en vinden het niet zo'n probleem, aldus Pascal de Bruin, eigenaar van riviercruiseschip de MPS Horizon, die cruises maakt in Nederland, België en Duitsland.

'Geen lastminuteboekingen'

Daarbij scheelt het ook dat de markt voor rivercruises geen lastminutemarkt is, aldus Van Dongen. Ze worden al langer van tevoren geboekt. Cruises voor oktober zitten helemaal vol, zegt zij. Ze hoopt dat het waterpeil in de Rijn dan weer voldoende hoger staat.

Het voor- en najaar zijn overigens de drukste tijd voor riviercruises, zegt zij. Veel passagiers zijn immers gepensioneerd en die hoeven dus niet per se in het hoogseizoen weg.

Maar ja, als je een riviercruise boekt, dan heb je altijd het risico van laag óf hoog, water, zegt Arnts. Als het waterpeil zo hoog is dat het steden dreigt in te lopen, dan mag je in Duitsland maar heel langzaam varen, of je mag helemaal niet verder. "De onzekerheid is groter dan voorheen. Toen wist je dat het water hoog stond in het voorjaar en laag in het najaar, maar nu valt er geen peil meer op te trekken", aldus Arnts.

Lees meer over
CruiseDroogteVakantieKlimaatveranderingDuitslandBelgiëNederland