Hierdoor vliegen de ontslaggolven in de techsector je om de oren
Het is onrustig bij de grootste techbedrijven ter wereld. Van Amazon tot Twitter: ze ontslaan hun werknemers met duizenden tegelijk. In een paar weken tijd hebben zo'n 120.000 mensen te horen gekregen dat ze hun biezen kunnen pakken. Wat is er aan de hand in de sector waar groei jarenlang de norm was?
Bij Amazon staan 10.000 banen op de tocht, Twitter ontslaat de helft van het personeel en Facebook-moederbedrijf Meta zet een streep door 11.000 banen. En ook bij andere techbedrijven wordt ingegrepen, zoals bij chipmaker Intel, taxi-app Lyft en betaalplatform Stripe.
Voor de techbedrijven zijn het de grootste ontslagrondes die ze ooit hebben meegemaakt. En dat terwijl alles tot voor kort hosanna was.
Wind mee tijdens pandemie, recessie dreigt
De grote schuldige is de economie die afkoelt na een periode waarin alles goed leek te gaan. Consumenten kochten zich suf, nieuwe gebruikers melden zich met zeeën tegelijk aan en adverteerders wisten de weg naar Silicon Valley maar wat goed te vinden. Maar die tijd lijkt voorlopig even voorbij.
"Tijdens de pandemie hebben die grote bedrijven allemaal de wind mee gehad. De verkoop van spullen aan consumenten ging door het dak. Maar nu komt er ineens een recessie aan. Dus de bedrijven met een consumentenkant krijgen het gewoon moeilijk", zegt Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen.
Advertenties lopen terug
De bedrijven die sterk leunen op advertenties, zoals Facebook-moederbedrijf Meta, Twitter en Google, zien die inkomsten hard teruglopen. Logisch, zegt Versteeg. "Want het is voor bedrijven die advertenties kopen bij die platformbedrijven een van de makkelijkste besparingen. Daar denken ze als eerste aan. Vooral de advertenties om je naamsbekendheid sterk te houden lopen terug."
Het effect is duidelijk zichtbaar. Bij Snap, Meta, Twitter en Alphabet vielen de afgelopen kwartaalcijfers fors tegen en doken de beurskoersen onderuit. En nu grijpen de bedrijven dus hard in.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Een van de investeerders in Google-moederbedrijf Alphabet wil dat ook daar de bezem door het personeelsbestand gaat. Het bedrijf zou efficiënter kunnen werken en best met minder personeel af kunnen, vindt de investeerder.
Ontslaggolf nog niet voorbij
Of Google-baas Sundar Pichai daar naar zal luisteren valt te betwijfelen. Maar de polonaise van personeelsleden met kartonnen doos richting uitgang lijkt voorlopig niet voorbij, zegt Versteeg.
"We zitten in een overspannen economie. Dit horen we nog wel een tijdje. Misschien zijn deze techbedrijven de eersten, maar er gaat nog wel meer komen", zegt de analist.
Toen Mark Zuckerberg, de ceo van Meta, de bezuiniging aankondigde stak hij hand in eigen boezem. Hij had er te veel op gerekend dat de groei tijdens de pandemie door zou zetten. Om die groei bij te benen had hij meer handjes nodig. En Zuckerberg was niet de enige, want bij betaalplatform Stripe gebeurde praktisch hetzelfde.
Grote aantallen
Of er in de hele techsector te veel mensen zijn aangenomen, daar kun je over twisten, zegt Versteeg. "Het is een cyclisch verhaal. Er is misschien wat overenthousiasme geweest. Maar het wordt wel heel groot gemaakt."
De aantallen zijn groot, maar in het grotere geheel is het relatief, is zijn boodschap. "Bij Amazon gaat het maar om 1 procent van het totale personeelsbestand. Bij Meta gaat het om 13 procent. Dat er daar dan wat uitgaat, vind ik niet zo vreemd. Je gaat terug naar het niveau van een jaar geleden."
Ieder bedrijf zijn eigen drama
Naast de algehele naderende economische malaise en een (te) groot personeelsbestand heeft ieder techbedrijf ook zo zijn eigen problemen.
Twitter staat bijvoorbeeld financieel onder druk. Net overgenomen voor 44 miljard dollar door Tesla-baas Elon Musk en continu in het nieuws over nieuwe functies die wel, dan weer niet en dan weer wel worden toegevoegd.
Door al die onrust zijn er een aantal grote adverteerders die voorlopig even niet adverteren bij Elon Musks' nieuwe speeltje. Er zijn zelfs bedrijven die afraden om te adverteren bij Twitter.
Minder advertenties, minder metaverse
En door alle lockdowns schoten de bestellingen bij webwinkel Amazon door het dak. Maar nu mensen weer naar de stenen winkels kunnen en het consumentenvertrouwen omlaag gaat, moet ook Amazon vrezen voor minder omzet.
En ook Facebook heeft kopzorgen, naast de economische tegenwind. Het bedrijf heeft last van aangescherpte privacy-instellingen op iPhones en iPads, waardoor het moeilijker is om doelgericht advertenties voor te schotelen aan gebruikers van Facebook en Instagram.
Bovendien zijn niet alle beleggers even enthousiast over de metaverse. Dat is Zuckerberg's visie op de toekomst van het internet, waar het bedrijf miljarden per jaar in investeert. En dan hebben we het nog niet gehad over de hevige concurrentiestrijd met TikTok.
Veel vraag
Bedrijven moeten wel goed kijken naar wie ze ontslaan. Zodat ze niet, zoals Elon Musk overkwam, de personeelsleden terug moeten vragen die onmisbaar blijken te zijn. "Er is nog zo veel vraag naar technici. Ze zullen wel uitkijken. Want die vinden zo een nieuwe baan in Silicon Valley."
Versteeg verwacht niet dat er zo hard gesneden wordt in het personeelsbestand dat nieuwe producten vertraagd worden. "Want op het moment dat het slecht gaat moet je voorbereid zijn voor het moment dat je uit de recessie komt. Dan moet je juist klaar staan met je nieuwe producten."