Megaverliezen

Curator ligt dwars bij doorstart failliete zonneauto Lightyear

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPCurator ligt dwars bij doorstart failliete zonneauto Lightyear
RTL

De curator van de failliete bouwer van zonneauto's Lightyear heeft nog geen overeenstemming bereikt met de financiers die een doorstart met het bedrijf willen maken. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag. Daaruit blijkt verder dat de verliezen van de autobouwer afgelopen jaren explodeerden.

In 2020 leed Lightyear nog een verlies van ruim 5 miljoen euro, een jaar later was dat opgelopen tot bijna 21 miljoen. Vorig jaar bedroeg het verlies maar liefst 64 miljoen euro, opnieuw een veelvoud van het jaar ervoor. "De cijfers over 2022 betreffen concept-cijfers", tekent curator Reinoud van Oeijen wel aan.

Faillissement

Lightyear komt voort uit een initiatief van studenten van de TU Eindhoven, en ontwikkelde sinds 2016 een elektrische auto die zich kon voortbewegen dankzij eigen zonnecellen.

Investeerders staken zo'n 200 miljoen euro in het bedrijf, dat in november na veel vertraging uiteindelijk de eerste auto's in productie nam. Eind januari ging het belangrijkste dochterbedrijf echter failliet, waarbij 622 medewerkers hun baan verloren. Curator Van Oeijen moet het faillissement afwikkelen.

Doorstart

Vorige maand bleken investeerders bereid om 8 miljoen euro aan vers kapitaal in een doorstart te steken. Die doorstart moet zich richten op de verdere ontwikkeling van het tweede, goedkopere model van Lightyear. Dat model zou in 2025 van de band kunnen rollen.

Zonneauto Lightyear haalt 8 miljoen op voor doorstart
Lees ook

Zonneauto Lightyear haalt 8 miljoen op voor doorstart

Aanvankelijk leek een ruzie rond de patenten van Lightyear nog roet in het eten bij de doorstart te gooien.

Patentenruzie

De zogenoemde rechten op het Intellectual Property van het bedrijf (patenten, merken etc.) zijn geen eigendom van het failliete dochterbedrijf, maar van een houdstermaatschappij die niet bankroet is.

Een groep investeerders onder leiding van overheidsfonds Invest-NL had die IP-rechten in onderpand gekregen, en wilde daarvan aanvankelijk niet zomaar afstand doen. Zonder patenten zou een doorstart weinig kansrijk zijn geweest. Uiteindelijk kwamen de IP-rechten toch beschikbaar.

Machines en voorraden

Uit het curatorenverslag blijkt nu dat ook de curator niet meteen overstag is gegaan bij de doorstartplannen. In de boedel van het failliete dochterbedrijf bevinden zich namelijk ook andere belangrijke 'bedrijfsmiddelen', die bij een doorstart van belang zijn.

Dat betreft onder meer de machines en voorraden van Lightyear bij de vestigingen in Helmond en Venray, en bij de Finse autofabriek Valmet waar de Lightyear 0 werd geproduceerd. "Lightyear heeft de afgelopen jaren substantiële bedragen in de assemblagefabriek in Finland geïnvesteerd", schrijft de curator.

Curator wil geld zien

Ook gaat het om de eerste afgebouwde auto's van het model 0 en een proefmodel van de Lightyear 2, die zich in Nederland, Finland en de VS bevinden. Curator Van Oeijen schrijft in zijn verslag dat hij onderzoekt hoe deze voertuigen, machines en voorraden 'te gelde kunnen worden gemaakt'.

Dat is ook logisch, want curatoren moeten na een faillissement van een bedrijf zoveel mogelijk geld uit de failliete boedel halen om de schuldeisers (deels) schadeloos te kunnen stellen.

Onderhandelingen

Volgens de curator van Lightyear wordt er in het kader van een doorstart een nieuwe onderneming ('newco') opgericht, die de activiteiten moet voortzetten. "Ten tijde van het opstellen van dit verslag is de curator in onderhandeling met Newco inzake de verkoop van diverse activa en activiteiten. Overeenstemming hierover is nog niet bereikt."

Een woordvoerder van Lightyear bevestigt de gesprekken met de curator. "We willen natuurlijk zoveel mogelijk zaken zeker stellen. Dat gaat ook om de zaken rond de model 0, want dat is het bewijs dat het kan."

Complete deal nodig

Een gedetailleerde toelichting zegt de woordvoerder op dit moment nog niet te kunnen geven. "Voordat we met de media kunnen spreken, moeten we eerst een complete deal hebben inclusief de IP-rechten en de onderdelen uit de failliete boedel."

Wel zegt Lightyear hoopvol gestemd te zijn. "Wij hebben waardering voor de rol die de curator speelt, en begrijpen die volledig. De onderhandelingen met hem verlopen positief. Het gaat de goede kant op, en we zien de doorstart met vertrouwen tegemoet."

Onbehoorlijke taakvervulling

Uit het faillissementsverslag blijkt verder dat Lightyear de jaarrekening over het boekjaar 2020 niet binnen de wettelijke termijn heeft gepubliceerd. "Het bestuur heeft daardoor haar taak onbehoorlijk vervuld", schrijft Van Oeijen in zijn verslag.

"De curator zal zijn gebruikelijke onderzoeken doen naar overige handelingen die mogelijk aangemerkt kunnen worden als een onbehoorlijke taakvervulling en zal onderzoeken of aannemelijk is dat de onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is van het faillissement."

In dat geval zou de curator de bestuurders aansprakelijk kunnen stellen voor (een deel van) de faillissementsschade. Van Oeijen belde niet terug na een verzoek om toelichting.

Lees meer over
LightyearFaillissementZonne-energieElektrische autoElektrisch rijdenTechnologie