Woekerpolisklanten van NN hebben 'eindelijk zicht op compensatie'
Een overwinning voor consumenten in een slepende rechtszaak tegen Nationale-Nederlanden, stelt vereniging Woekerpolis.nl. De verzekeraar heeft klanten met een woekerpolis kosten in rekening gebracht zonder hen daarover in te lichten. Het gaat in totaal om zo'n 700.000 polissen.
Dat heeft het Gerechtshof Den Haag bepaald in een massaprocedure die al in 2013 is aangespannen door de vereniging Woekerpolis.nl, uitgevoerd door stichting ConsumentenClaim.
Onterecht kosten ingehouden
De zaak draait om beleggingsverzekeringen die NN sinds begin jaren '90 van de vorige eeuw verkocht. Bij het afsluiten van deze polissen heeft de verzekeraar onterecht kosten ingehouden, oordeelt de rechter nu. Zogenaamde eerste kosten, zoals de provisie aan de tussenpersoon bij wie de klant de verzekering afsloot. Maar ook incasso- en administratiekosten, die gedurende de hele looptijd werden geïnd.
Al deze kosten zijn vooraf niet gemeld aan de klant, en dat had wel gemoeten. "Kort gezegd: Nationale-Nederlanden heeft niet voldaan aan hun zorgplicht", zegt Ab Flipse, voorzitter van de vereniging Woekerpolis.nl
De uitspraak in het hoger beroep betekent potentieel goed nieuws voor gedupeerden die zich bij deze vereniging of bij ConsumentenClaim hebben aangesloten. Dat zijn 4 tot 5 procent van de polishouders; oftewel tussen de 28.000 en 35.000 polishouders.
Per geval compensatie berekenen
Nationale-Nederlanden zou hen door deze uitspraak mogelijk de kosten moeten vergoeden die onterecht zijn ingehouden, vermeerderd met de wettelijke rente. Afhankelijk van je inleg en de looptijd kan dat bedrag aardig zijn opgelopen. Het hof heeft nog geen einduitspraak gedaan in de zaak.
De verzekeraar heeft al laten weten in cassatie te gaan tegen de uitspraak van het hof. Volgens Nationale-Nederlanden wijken de conclusies van het hof namelijk af van eerdere belangrijke uitspraken. NN vindt ook dat het hof een verkeerde interpretatie geeft van het recht en de maatschappelijke opvattingen die golden op het moment dat de beleggingsverzekeringen werden verkocht.
De woekerpolisaffaire is een jarenlange strijd:
Flipse verwacht dat er per polis gemiddeld 15.000 euro uitgekeerd moet worden als de uitspraak van het hof standhoudt, al verschilt dat per dossier. Voordat gedupeerden hun geld krijgen, zal per geval moeten worden berekend op hoeveel compensatie ze recht hebben.
Dat is - wederom - een slepend proces dat zomaar een jaar kan duren. Bovendien kan Nationale-Nederlanden ook nog met Woekerpolis.nl en ConsumentenClaim om tafel te gaan om tot een schikking te komen.
Tegenbewijs
Klanten die een woekerpolis van Nationale-Nederlanden hebben (gehad), kunnen zich nog steeds bij de claimorganisaties melden om mee te liften op de collectieve procedure. Op het moment dat de verzekeraar daadwerkelijk tot uitkering van compensatie overgaat, ontvangen gedupeerden hier 90 procent van. De overige 10 procent is voor ConsumentenClaim.
Over het verwijt van de claimorganisaties dat Nationale-Nederlanden aan 'churning' zou doen (het uitvoeren van onnodige transacties om extra kosten in rekening te kunnen brengen bij de klant) doet het Gerechtshof overigens nog geen uitspraak. Daarvoor mag de verzekeraar nog tegenbewijs aanleveren.
De uitspraak kan ook grote gevolgen hebben voor de procedures die nog tegen andere verzekeraars lopen, zoals tegen Achmea, ASR en Reaal.