Brussel onderzoekt techreuzen: miljardenboetes dreigen
De Europese Commissie verdenkt Apple, Google en Meta van het schenden van Europese regels die de macht van grote techbedrijven moet beperken. Brussel kondigt vandaag een onderzoek aan dat kan leiden tot miljardenboetes.
Brussel verdenkt Apple, Alphabet en Meta ervan dat zij zich niet houden aan de regels van de Europese Verordening digitale markten (DMA). Daarom stelt de Europese Commissie vijf onderzoeken in.
Alphabet, het moederbedrijf van Google, en Apple worden ervan verdacht dat zij het voor ontwikkelaars te moeilijk maken om consumenten-apps te laten downloaden buiten de officiële app-winkels van de twee techbedrijven: de Play Store en App Store.
Trekt Google zichzelf voor?
Daarnaast zou Alphabet zijn eigen diensten nog steeds voortrekken in de zoekresultaten op Google. De Commissie onderzoekt ook of Apple het wel makkelijk genoeg maakt om iPhone-gebruikers hun standaard-internetbrowser Safari te veranderen in bijvoorbeeld Chrome of Firefox.
Het onderzoek rond Meta richt zich op een nieuwe betaalde optie voor Facebook en Instagram, die het bedrijf recent introduceerde. Bij dat abonnement krijgen mensen voor een vast bedrag per maand geen gepersonaliseerde advertenties te zien, in tegenstelling tot mensen die Facebook en Instagram gratis willen gebruiken. Als je zo'n abonnement via de website neemt, dan betaal je 10 euro per maand. Via de app op je telefoon kost het 13 euro per maand. Voor ieder extra account betaal je nog eens 6 of 8 euro per maand.
Maar volgens de Commissie is gebruikers dwingen tot betaling als zij geen data willen delen "geen reëel alternatief".
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
'Willen Europa verzekeren van open digitale markt'
De techbedrijven moeten zich sinds 7 maart houden aan de nieuwe regels, die bedoeld zijn om hun macht te beteugelen en concurrentie mogelijk te maken.
De techbedrijven hebben intussen hun beleid wel aangepast, maar de Commissie twijfelt of het de juiste uitwerking heeft. "We gaan de naleving onderzoeken, om Europa te verzekeren van open en concurrerende digitale markten", zegt Eurocommissaris voor mededinging Margrethe Vestager.
Binnen een jaar afgerond
Op 1 maart klaagde Spotify al bij de Europese Comissie dat Apple zich niet houdt aan de regels van de Digital Markets Act.
De Europese Commissie wil de onderzoeken binnen een jaar afgerond hebben. Als de bedrijven de regels overtreden, dan dreigen boetes tot 10 procent van de wereldwijde jaaromzet. Dat kan in de miljarden euro's lopen.