Spectaculaire koersstijging voor speculooskoekje

Iedere minuut worden er 17.000 van gegeten over de hele wereld: het welbekende speculooskoekje van Lotus. Wat ooit begon als 'gewoon een lekker koekje' is inmiddels uitgegroeid tot het op vier-na-best verkochte koekje ter wereld. En da's goed nieuws voor beleggers.
De koers van de koekjesmaker gaat al jaren door het dak. Waar in 2008 een aandeel Lotus nog 234 euro kostte, moet je tegenwoordig voor één aandeel 9000 euro neerleggen. Lotus is nu ruim 7 miljard euro waard en de groei lijkt nog lang niet voorbij.
Speculoos gaat erin als koek
"Beleggers zijn erg blij, het aandeel speculoos gaat erin als koek. Als je in 2008 100 euro in het aandeel speculoos had gestopt, had je nu 4400 euro gehad. Ongelooflijk", zegt RTL Z-beurscommentator Jacob Schoenmaker. Voor de BEL 20 in zijn geheel, de Belgische AEX, geldt dat deze 100 euro toen, nu 161 euro waard was geweest. "Een enorm verschil dus."

Het Belgische Lotus Bakeries werd opgericht in 1932. In eerste instantie produceerde het bedrijf enkel het speculooskoekje, maar in 2008 startte Lotus daarnaast met de verkoop van speculoospasta. Ook dit bleek een enorme hit. In 2021 veranderde het bedrijf de naam van de koekjes in Biscoff, de Amerikaanse merknaam, om het koekje een internationaler imago te geven.
Meer dan een miljard euro omzet
Naast het hoofdkantoor in het Belgische Lembeke, heeft Lotus een fabriek in de Verenigde Staten en plannen om een derde fabriek te openen in Azië. De koekjesmaker boekte vorig jaar voor het eerst meer dan 1 miljard euro omzet en inmiddels worden de koekjes van Lotus geëxporteerd naar meer dan 50 landen.
Maar kan het ook té goed gaan? De afgelopen jaren worden bedrijven steeds vaker opgeroepen om gezondere producten aan te bieden. Zo vindt er vandaag in Zwitserland een aandeelhoudersvergadering plaats van Nestlé. Een activistische groep aandeelhouders wil dat Nestlé minder snoep, chocolade en ijs gaat maken en zich meer gaat richten op gezondere producten.
Schoenmaker denkt dat als Lotus de spectaculaire groei wil doorzetten, het in de toekomst wat gezonder zal moeten. Lotus zou bijvoorbeeld kunnen kijken hoe zij een gezondere variant van het koekje op de markt kunnen brengen, denkt hij.
Speculaas, speculoos
Speculoos is de Belgische variant van speculaas, een typisch Nederlands product. Het verschil met het Nederlandse speculaas is dat speculoos geen speculaaskruiden bevat. In België waren speculaaskruiden in het begin van de twintigste eeuw erg duur. Bakkers maakte daarom koekjes met onder andere kaneel en noemde deze speculoos, waar 'loos' aanduidde dat er geen speculaaskruiden in zaten.