Zara, H&M en The Sting

Kledingwinkels van paar concerns nemen onze winkelstraten over

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Paul le Clercq. Twee winkels van het Spaanse Inditex in The Mall of The Netherlands.Kledingwinkels van paar concerns nemen onze winkelstraten over
RTL

Een Zara en een Stradivarius naast elkaar, of een Monki en een Weekday. Het zijn verschillende winkels, maar in beide gevallen wel onderdeel van één concern. Een steeds groter deel van onze winkelstraten wordt gevuld door een paar grote spelers: het Spaanse Inditex, de Zweedse H&M Groep en The Sting Companies.

De laatste jaren neemt het aantal winkels dat deze ketens hebben in Nederland flink toe. In 2004 hadden ze in de centra van de vier grote Nederlandse steden nog 20 winkels. In 2014 waren dat er al 48 en dit jaar 71, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus.

© RTL Z

De winkels van die modegiganten zie je geregeld (heel) vlak bij elkaar. Bijvoorbeeld in de Mall of the Netherlands in Leidschendam. Daar heb je in één van de hoofdwinkelstraten 22 winkels en daarvan zijn er 13 van slechts vijf verschillende concerns. Negen - bijna de helft dus - zijn van Inditex, H&M Groep of The Sting Companies uit Nederland. 

Naast elkaar

Zo heeft kledingreus Inditex er een winkel van Zara en Stradivarius naast elkaar en schuin aan de overkant zitten Bershka en Pull & Bear, ook naast elkaar. Verder zijn er een H&M en Monki. The Sting Group is vertegenwoordigd met The Sting, daarnaast een Costes en schuin daar tegenover een Daily Aesthetikz.

Costes valt ook onder The Sting. Schuin aan de overkant is een winkel van Daily Aesthetikz, ook onderdeel van The Sting.© Paul le Clercq
Costes valt ook onder The Sting. Schuin aan de overkant is een winkel van Daily Aesthetikz, ook onderdeel van The Sting.

Verder vind je in dezelfde straat van het winkelcentrum Hollister en Gilly Hicks (beide eigendom van moederbedrijf Hollister) en Calzedonia en Intimissimi (allebei van Oniverse).

Ook in andere winkelstraten in het land zie je verschillende winkels die tot één concern behoren. Zo zijn in winkelcentrum Hoog Catherijne in Utrecht Bershka en Stradivarius buren en daaronder is een vestiging van Zara Home. In Maastricht zijn Zara Home en Massimo Dutti overburen.

Meerdere doelgroepen

Winkelbedrijven kunnen met meerdere winkels en dus andere assortimenten en prijzen verschillende doelgroepen bedienen, zegt Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail bij de Rabobank.

Die doelgroepen worden ook bepaald door verschil in leeftijd van potentiële klanten, voegt Hans van Tellingen daar aan toe. Hij is retaildeskundige bij marktonderzoeker Strabo. "Tienermeisjes beginnen bij Zara, als ze wat ouder zijn gaan ze vaker naar Bershka en daarna bijvoorbeeld naar Massimo Dutti."

Versterkt elkaar

Zeker voor de Mall of The Netherlands, Hoog Catharijne of de binnenstad van Amsterdam geldt dat consumenten daar naartoe gaan om te shoppen. "Het is vaak een dagje weg", zegt Dirk Mulder, retailexpert van ING.

"Mensen kopen vaak bij verschillende winkels. Maar heel weinig gaan bewust bij H&M naar binnen en slaan vervolgens de rest over", legt hij uit. "Als winkels in een bepaalde branche dicht bij elkaar zitten, dan versterkt dat elkaar. Het zorgt voor meer potentiële klanten in de winkels."

Monki en Weekday in Hoog Catharijne, beide zijn onderdeel van de Zweedse H&M Group. © Paul le Clercq
Monki en Weekday in Hoog Catharijne, beide zijn onderdeel van de Zweedse H&M Group.

Winkels als Zara en H&M hebben vaak grote winkeloppervlaktes nodig en willen graag in de hoofdwinkelstraten zitten. Ook vanuit dat oogpunt is het niet meer dan logisch dat ze bij elkaar in de buurt zitten, verklaart Mulder. 

Veel consumenten zullen niet eens weten dat bepaalde ketens tot hetzelfde bedrijf horen. Dat die vlak bij elkaar zitten, is volgens Mulder geen probleem.

Makkelijk onderhandelen

Er speelt nog iets mee. Het samenklonteren van winkels van een keten zie je vooral in nieuwere winkelcentra. Deze zijn vaak in bezit van één eigenaar. En het is makkelijker onderhandelen met maar één eigenaar, verklaart Zwijnenburg. Omgekeerd geldt dat voordeel ook voor de vastgoedeigenaren. 

Als twee winkels van één keten naast elkaar zitten, kunnen ze onderling ook schuiven met het aantal vierkante meters, aldus Van Tellingen. En hun magazijn delen. Zo hangen merken van The Sting Group soms in verschillende winkels van dat bedrijf. 

Zara en Stradivarius: twee winkels van het Spaanse Inditex in The Mall of The Netherlands. Daarnaast een Monki, van H&M.© Paul le Clercq
Zara en Stradivarius: twee winkels van het Spaanse Inditex in The Mall of The Netherlands. Daarnaast een Monki, van H&M.

Er kleven ook nadelen wanneer verschillende winkels van één eigenaar vlak bij elkaar zitten, aldus Van Tellingen. Als het slecht gaat met de ene keten, dan kan dat afstralen op de andere. 

En dat is ook een risico voor de verhuurder, denkt hij. En mocht een concern met meerdere winkelketens ten onder gaan, dan verlies je in één klap verschillende winkels, die ook nog eens op de allerbeste plekken zitten.

Lees meer over
Dirk MulderHans van TellingenOlaf ZwijnenburgRetailDetailhandelWinkelenWestfield Mall of the Netherlands