Safaritent vs kampeerplek: campings niet blij met belastingplannen kabinet
Kopzorgen voor campinghouders door plannen van het nieuwe kabinet. De btw voor logies gaat naar 21 procent, terwijl het belastingtarief voor kamperen op 9 procent blijft. Lastig voor sommige campingeigenaren, want die verhuren niet alleen kampeerplekken, maar bijvoorbeeld ook safaritenten. Waarover straks meer belasting betaald moet worden.
Administratieve rompslomp dreigt, zegt campingeigenaar Rutger van de Maat. "Het wordt ons steeds moeilijker gemaakt." Hij is mede-eigenaar van vakantiepark en familiebedrijf Mölke in het Twentse Zuna. Daar kunnen vakantiegangers kiezen voor kale kampeerplekken, maar ook voor bijvoorbeeld lodges, boomhutten en huisjes.
Hij verwacht dat de bedrijfsvoering er niet gemakkelijker op gaat worden door het onderscheid. "Het is onduidelijk welke btw-tarieven waar gelden."
"Ik ga er vanuit dat verplaatsbare zaken niet onder het verhoogde tarief gaan vallen", verwacht Van de Maat met twijfel in zijn stem. Wat wordt gezien als verplaatsbaar is dan nog andere kwestie. En zit er een verschil tussen een gemeubileerde tent en een vakantiehuisje?
Afbakeningsproblemen
Dat het een complexe situatie is, beaamt Geert Dijks van Hiswa-Recron, de ondernemersorganisatie voor recreatiebedrijven. Hij vertelt dat er niet veel 'pure' campings meer zijn. "Honderden Nederlandse campinghouders beschikken over een park met huisjes, bungalows en kampeerplaatsen."
Hij voorspeelt een hogere administratieve last voor ondernemers en overheid en voorziet rechtszaken over de invulling van de term 'logies'. Het ministerie van Financiën onderzocht eerder al de gevolgen van het schrappen van het lage btw-tarief op logies en schreef daarop dat er 'afbakeningsproblemen' kunnen ontstaan.
Dat campings en hotel(kamer)s, waarvoor ook een hoger tarief gaat gelden, op dezelfde hoop worden gegooid zint Van de Maat ook niet. "Wij bedienen een ander type gast, namelijk de vakantieganger. In hotels zie je veel maar zakelijke gasten. Ook duurt het verblijf op een camping langer."
'Veel kostenverhogingen gehad'
De huur van de huisjes verhogen is een te gemakkelijke oplossing, aldus Van de Maat. "We hebben ongelofelijk veel kostenverhogingen gehad de afgelopen jaren. Denk aan toeristenbelasting, energieprijzen en loonsverhogingen. Uiteindelijk kan je niet alles door blijven berekenen, want dan kunnen gasten wegblijven."
Dijks voegt daaraan toe dat prijsverhogingen bovendien slecht zijn voor de omgeving van de camping. Hij wijst op winkels, horeca in toeristrijke en landelijke regio's. "Een aanzienlijk deel van de Nederlanders gaat in eigen land op vakantie. Door de prijsverhogingen gaan ze misschien toch naar buurlanden, waar de belastingtarieven lager liggen."
"Of ze gaan helemaal niet", zegt Dijks, die voorspelt dat Nederlanders met een kleine portemonnee geraakt zullen worden. "Niet iedereen kan een camper of tent kopen." Van de Maat vreest dat, met zijn park in de grensregio, zijn concurrentiepositie ten opzichte van Duitse campings verzwakt.
Meer gewone kampeerplekken geen optie
Meer 'gewone' kampeerplekken is om meerdere redenen geen optie, vinden Dijks en Van de Maat. Die laatste geeft toe dat de verhuur van huisjes het meeste geld oplevert. Dijks noemt nog een concreet voordeel van vaste huisjes. "Een camping moet in een korte tijd z'n omzet verdienen. Stacaravans en bungalows zijn er ook voor de winter."
Het is overigens niet alleen maar kommer en kwel voor de Van de Maat. Zijn vakantiepark wordt voorlopig nog goed bezocht door vakantiegangers uit binnen- en buitenland. En dat wil hij graag zou houden. Hij hoopt dat "dit slechte idee" gewijzigd wordt. Net zoals Dijks. "Dat zou goed zijn voor campingeigenaren en voor Nederlanders. Nu moeten we de politiek nog zien te overtuigen."
Ook verzet in andere sectoren
Niet alleen de toerismesector, ook de cultuursector en de boekenbranche strijden tegen de verhoging van het btw-tarief. Bioscopen en pretparken worden ontzien, maar voor overige diensten en producten in de cultuursector geldt dat ze vanaf 2026 zwaarder worden belast – en dus duurder worden.
De btw-verhoging gaat volgens belangenorganisaties uit de cultuur, sport, horeca en media 'onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet'.