Met de advertentie is de campagne #geenhogerebtw afgetrapt waarbij onder meer NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten '92, Federatie Cultuur, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek bij zijn aangesloten. De partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen of de advertentie uit te knippen en op te hangen.
Grote advertenties in kranten tegen hogere btw
Een paginagrote advertentie vandaag in veel Nederlandse kranten tegen de beoogde btw-verhoging. Het is een actie die door alle belangenorganisaties uit de cultuur, sport, horeca en media is opgezet. Ze maken zich grote zorgen over het feit dat in het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de btw op onder meer boeken, theatervoorstellingen en musea van 9 naar 21 procent gaat.
Veel woorden maken de coalitiepartners in het hoofdlijnenakkoord niet vuil aan kunst en cultuur. Het woord 'cultuur' wordt vier keer genoemd, steeds om duidelijk te maken dat boeren en vissers bij de Nederlandse cultuur horen. Over kunst en boeken gaat het in het akkoord niet.
Toch gaat de cultuursector de impact van het akkoord voelen, vanwege de voorgenomen btw-verhoging. Bioscopen en pretparken worden ontzien, maar voor overige diensten en producten in de cultuursector geldt dat ze vanaf 2026 zwaarder worden belast – en dus duurder worden.
En daar maken veel partijen zich zorgen om. Dit gaat volgens hen namelijk 'onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet', stellen de organisaties die vanochtend een paginagrote advertentie in veel kranten plaatsten.
'Hang advertentie op'
Ook is er met geenhogerebtw.nl een website gelanceerd. Daarop staan links naar verschillende petities die de afgelopen weken al zijn opgezet. Onder meer de boekenbranche riep het beoogde kabinet op om de boekenprijzen betaalbaar te houden. Die petitie leverde al meer dan 230.000 handtekeningen op.