Apple schendt regels met App Store, miljardenboetes op handen
De Europese Commissie heeft techbedrijf Apple op het matje geroepen vanwege het niet nakomen van Europese regels voor eerlijke concurrentie. Een deel van de regels die het techbedrijf heeft opgetuigd rondom de App Store zijn de Commissie een doorn in het oog. Past het bedrijf zich niet aan, dan kan dat leiden tot miljardenboetes.
Apple hindert appontwikkelaars in het promoten van hun producten in de App Store, zegt de Commissie in een voorlopige conclusie die het vandaag met Apple deelde. Het gaat specifiek om drie punten.
Zorgen over commissie
Zo zijn de regels zo opgesteld dat appontwikkelaars hun klanten niet vrijelijk mogen doorsturen naar alternatieve kanalen. Ze mogen consumenten er bijvoorbeeld ook niet op wijzen dat de app in een andere appstore mogelijk goedkoper te krijgen is. En tot slot zijn er zorgen over de commissie die Apple vraagt aan appontwikkelaars als hun app wordt gedownload.
Apple houdt vol zich aan de regels te houden. Het bedrijf krijgt de tijd om zich te verdedigen, maar een oplossing lijkt niet zomaar gevonden. De klacht van het dagelijks bestuur van de EU raakt de kern van Apple's verdienmodel, zeggen deskundigen.
"Apple mag aardig bang zijn voor een boete", zegt Lisette Meij, jurist bij Lime Legal tegen RTL Z. "Het bedrijf mag nu zeggen welke maatregelen er zijn genomen om aan de regels te voldoen, maar de kans is klein dat de Europese Commissie alle bezwaren van tafel schuift."
Het duurt nog wel tot maart volgend jaar voordat die commissie een definitief oordeel velt. "Dus tot die tijd is het afwachten." Als de regels worden overtreden, dan dreigen boetes tot 10 procent van de wereldwijde jaaromzet. Dat kan in de miljarden euro's lopen.
Niet alleen Apple
Brussel verdenkt niet alleen Apple, maar ook andere grote techbedrijven, zoals Alphabet en Meta, ervan dat ze zich niet houden aan de zogenoemde Digital Markets Act (DMA), waarin de Europese concurrentieregels staan voor de allergrootste digitale platforms. De Europese Commissie stelde daarom eerder al verschillende onderzoeken in.
De DMA is sinds maart van kracht. De nieuwe regels moeten de macht van zogenoemde 'poortwachters' aan banden leggen. Dat zijn techbedrijven met platforms, waarop gebruikers zo aangewezen zijn dat ze feitelijk bepalen tot welke diensten en producten gebruikers toegang hebben. Naast Apple en Meta zijn dat onder andere Booking, ByteDance en Microsoft.
De Europese Commissie wil de onderzoeken binnen een jaar afgerond hebben.