China en EU in gesprek over importheffingen op elektrische auto's
China en de Europese Unie (EU) gaan praten over de forse importheffingen op elektrische auto's uit China, die eerder deze maand door de EU werden ingevoerd. China is er niet blij mee en waarschuwt voor een handelsoorlog met de Europese Unie, zegt RTL Nieuws-correspondent Roland Smid.
De importheffingen werden ingevoerd, omdat Chinese fabrikanten van elektrische auto's door de Chinese overheid gesteund worden met miljardensubsidies. Na maanden van onderzoek achtte de Europese Commissie dat bewezen.
China wil nu dat de heffingen uiterlijk 4 juli van tafel gaan, de datum dat ze in zouden gaan. Doet de EU dat niet, dan zal China met tegenacties komen.
China opende vorige week al een onderzoek naar het dumpen (verkopen onder de marktprijs) van varkensproducten op de Chinese markt door de EU, wat gevolgd zou kunnen worden door eigen importbeperkingen. "Dat zal grote gevolgen hebben voor Europa en ook voor Nederland, omdat Nederland een grote exporteur is van varkensproducten", aldus Smid.
Slecht nieuws
De importheffing is voor Chinese bouwers slecht nieuws, want in China hebben ze te kampen met een prijzenoorlog. Daardoor gaan de winsten omlaag. Ook is de vraag naar elektrische auto's in het land zelf teruggelopen vergeleken met een paar jaar geleden. China is steeds meer afhankelijk van export naar andere landen en Europa is een van de belangrijkste markten voor elektrische auto's.
Hoewel de autobouwers in China zelf de heffingen onterecht vinden, hebben ze over het algemeen wel meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie in aanloop naar deze heffingen. Zo hebben ze vragen beantwoord en inzage gegeven in allerlei informatie.
Opvallend is dat de EU lagere heffingen heeft doorgevoerd voor bedrijven die hieraan hebben meegewerkt. Zo krijgt Chinese autobouwer BYD, die goed heeft meegewerkt, een heffing van 17,5 procent. Andere bedrijven, die dat niet hebben gedaan, krijgen een maximale toeslag van 38 procent, een flink verschil.
Ongemak aan beide kanten
Of de heffingen nog terug te draaien zijn, is lastig te zeggen, zegt Smid. Beiden kampen geven momenteel geen informatie over de mogelijke uitkomsten. "Wat we wel weten, is dat het ongemak zit aan beide kanten. Een aantal Europese lidstaten, zoals Duitsland en Zweden, zijn bang dat ze geraakt worden door Chinese tegenreacties. En in China zien ze hun winsten in gevaar komen."
Het Chinese ministerie van handel gebruikte harde taal en zegt in een statement dat de EU volledig verantwoordelijk is, mocht er een handelsoorlog ontstaan tussen beide kampen. De EU is op zijn beurt ervan overtuigd dat China de Europese automarkt schaadt.