Auto's mogelijk duurder

Europa voert fikse importheffingen in voor Chinese auto’s

Door RTLZ··Aangepast:
© ANPEuropa voert fikse importheffingen in voor Chinese auto’s
RTL

Chinese fabrikanten van elektrische auto’s worden met miljardensubsidies gesteund door de Chinese overheid. Na maanden van onderzoek acht de Europese Commissie dat bewezen. Daarom worden forse extra importtarieven ingevoerd voor in China gemaakte elektrische auto’s.

Voor wie een Chinese elektrische auto overweegt te gaan kopen, kan dat wel eens een flinke tegenvaller gaan worden. 

Want voor de grootste Chinese exporteur van elektrische auto’s BYD gaat een extra heffing van 17,4 procent gelden. Voor Geely (van onder meer de merken Volvo, Polestar, Lynk &co en Zeekr) is dat 20 procent. En voor SAIC (van onder meer MG) is dat 38,1 procent.

 

VS verhoogt importheffingen op Chinese (elektrische) auto's fors
Lees ook

VS verhoogt importheffingen op Chinese (elektrische) auto's fors

Andere elektrische automerken uit China, die hebben meegewerkt aan het Europese onderzoek naar staatssteun, krijgen een heffing van 21 procent. Merken die niet meewerkten, krijgen een extra heffing van 38,1 procent. Die heffingen komen bovenop een al bestaande importheffing van 10 procent. Eerder dit jaar maakte de Amerikaanse regering al bekend importheffingen van 100 procent in te voeren voor Chinese auto's. 

Nieuwe prijskaartje

Een van de goedkoopste Chinese elektrische auto's in Nederland is de BYD Dolphin. Die kost nu bijna 30.000 euro.

Met de extra heffing zou die rond de 34.000 euro gaan kosten als de importeur de extra heffing doorberekent aan de koper van de auto.  Een MG4 die nu voor 30.000 euro te koop is zou bijna 39.000 euro gaan kosten. 

'Oneerlijk' wat China doet

De commissie spreekt van 'oneerlijke handelspraktijken' door Chinese autoproducenten. BYD zou volgens een in april gepubliceerd onderzoek van het Kiel Institute for the World Economy in 2022 ruim 2 miljard euro aan subsidies hebben ontvangen van de Chinese overheid. Het geld zou zijn gebruikt om de concurrentiepositie van BYD te verbeteren.

Volgens de Commissie kregen autobedrijven direct geld overgemaakt maar waren er ook onder meer voordelige leningen, exportgaranties door Chinese staatsbanken en allerlei belastingvoordelen.  

Daarnaast is er steun voor kopers van elektrische auto’s waar de Chinese bedrijven, omdat ze een groot marktaandeel hebben van profiteren. Volgens de onderzoekers profiteert BYD ook van steun voor lokale accufabrikanten.

Chinese auto's booming

De import van Chinese elektrische auto’s in de EU is hard gegroeid in de laatste jaren. In 2020 had die import volgens onderzoeksbureau Rhodium een waarde van 1,6 miljard dollar. In 2023 was dat opgelopen tot 11,5 miljard dollar. In China gemaakte modellen vormen 20 procent van alle verkochte elektrische auto’s in de EU.

Dat zijn dan Chinese merken zoals BYD maar ook Polestar en Tesla, die fabrieken hebben in China van waaruit auto’s over de wereld worden geëxporteerd.

Hetzelfde onderzoeksbureau denkt ook dat het goed mogelijk is dat de Chinezen de prijzen van auto’s in Europa niet zullen verhogen, omdat ze met heffingen tot 30 procent nog steeds ruimte marges maken.

Race to the bottom 

Het EU-onderzoek naar de staatssteun door China loopt sinds september vorig jaar. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zei toen dat elektrische voertuigen cruciaal zijn voor een schone economie. "Maar wereldwijd worden de markten nu overspoeld met goedkopere Chinese elektrische wagens." Ze vreesde een 'race to the bottom' die schadelijk zou zijn voor de Europese auto-industrie.

Producenten in de EU hebben vaak te maken met hogere productiekosten. Ze zijn ook later begonnen met de ontwikkeling van elektrische auto’s waardoor ze op technologisch vlak vaak op achterstand staan. De commissie zegt nu dat de staatssteun in China 'een gevaar is voor de Europese industrie' en uiteindelijk ook niet goed is voor de groene ambities.

Duitsers willen het niet

Mercedes-topman Ola Källenius heeft de Europese Unie eerder juist opgeroepen om de importtarieven voor Chinese elektrische auto’s omlaag te brengen. Meer concurrentie zou volgens hem de Europese merken helpen.

Mercedes verkoopt, net als andere Duitse merken, relatief veel auto’s in China en is bang dat de maatregelen gaan zorgen voor tegenmaatregelen van China. Chinese vertegenwoordigers hebben de laatste weken ook laten horen dat die kans groot is en dat er allerlei manieren zijn om de Europeanen in China dwars te zitten.

China hofleverancier duurzaamheid 

Volgens klimaat- en energiespecialist Faiza Oulahsen van Greenpeace zijn de extra heffingen slecht voor de snelle groei van het elektrisch wagenpark in Europa. "China is nu eenmaal een grote leverancier van producten die belangrijk zijn in de duurzame energietransitie. Extra heffingen helpen de transitie niet."

De commissie roept de Chinese autoriteiten op om de bevindingen te bespreken en te kijken of er nog een manier is om de zaken op te lossen en de heffingen te voorkomen. Maar tegelijkertijd is ook bekend gemaakt dat de heffingen al vanaf komende maand gaan gelden.

Lees meer over
Europese UnieEuropese CommissieVolvoAutoElektrisch rijdenEnergietransitieImportChina