Strafmaatregelen voor goedkope Chinese auto's niet per se goed idee
Spotgoedkope Chinese elektrische auto's verstoren de Europese markt, vermoedt de Europese Commissie. Daarom wordt een onderzoek ingesteld. De uitkomst van het onderzoek zou kunnen leiden tot strafmaatregelen voor China. Dat is niet per se een goed idee, zeggen experts. "Je kunt er donder op zeggen dat het voor hogere prijzen gaat zorgen."
Verkoopt China elektrische auto's met behulp van staatssubsidies onder de kostprijs op de Europese markt? Dat wil de Europese Commissie gaan onderzoeken.
Geen verstoring
"De wereldmarkt wordt nu overspoeld met goedkopere Chinese auto's", zei voorzitter Ursula von der Leyen in haar jaarlijkse toespraak over de staat van de Europese Unie. "De prijs wordt kunstmatig laag gehouden door enorme staatssubsidies. Dit verstoort onze markt."
De EU accepteert verstoring van de markt niet, voegde ze daaraan toe, of dat nou van binnen is of van buiten. Daarom start de Commissie met een antisubsidie-onderzoek naar elektrische auto's uit China. Mocht de Commissie bewijs vinden voor marktverstoringen, dan kan het met strafmaatregelen komen zoals het instellen van importheffingen op Chinese elektrische auto's.
Prijzen omhoog
Zulke heffingen hebben wel nadelen, zeggen experts. "Als er een opslag voor Chinese elektrische auto's komt, kun je er donder op zeggen dat dat voor Europese consumenten hogere prijzen gaat opleveren", zegt Durk Veenstra, beurscommentator bij RTL Z.
"Europese autofabrikanten zullen daardoor minder geneigd zijn hun eigen prijzen te verlagen", zegt hij. "Voor consumenten is dat het slechtst mogelijke nieuws."
Ook onze afhankelijkheid van China als het gaat om de productie van batterijen en accu's voor elektrische auto's speelt een rol. "China zit bovenop de grondstoffen die nodig zijn om batterijen te maken", zegt journalist bij Autoweek Frank Jacobs. "Wij kunnen daar amper aan komen."
We blijven ook nog wel even afhankelijk van China en in bredere zin Azië als het om batterijen gaat, denkt Rico Luman, transporteconoom bij ING. "Het aandeel in de batterijenproductie van China is ongeveer driekwart van het totaal. Dat is niet zomaar te compenseren met productie uit Europa."
Bovendien heeft China de toeleveringsketens goed op orde en is het land in staat om snel veel extra te produceren, zegt hij. "Dat is ook wat waard in de energietransitie die we door willen maken."
Lidstaten reageren verdeeld op de mogelijkheid van handelsbarrières. De Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck spreekt van een "juiste houding" van Brussel om oneerlijke concurrentie door Chinese auto's tegen te gaan.
Duitse luxemerken de klos
Tegelijk zal hij met een schuin oog naar Duitse merken als Mercedes, BMW en Porsche kijken. Die autofabrikanten verkopen veel luxe wagens in China. Mocht Brussel importheffingen opleggen, dan zou China op hun beurt kunnen reageren met eigen invoerbeperkingen.
De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire verklaarde dat Europa met een tegenzet moet komen als China met hun subsidies de handelsregels overtreedt. Parijs heeft al langer opgeroepen tot actie tegen het dumpen van goedkope elektrische auto's uit China op de Europese markt.