VS verhoogt importheffingen op Chinese (elektrische) auto's fors
De Verenigde Staten verhogen de tarieven op de invoer van een hele reeks aan Chinese producten. Het gaat vooral om strategische sectoren zoals elektrische auto's, accu's, staal en belangrijke mineralen, aldus president Biden.
In totaal gelden de hogere tarieven voor 18 miljard dollar aan import uit China. De heffingen moeten de Amerikaanse industrie beschermen tegen wat de VS ziet als oneerlijke praktijken om de VS te overspoelen met goedkope Chinese producten.
China krijgt al langer het verwijt dat het staatsteun geeft aan bepaalde bedrijven, zodat ze veel goedkoper kunnen produceren dan concurrenten uit andere landen, zoals de VS of de EU.
Door een importheffing op bepaalde producten in te voeren - of te verhogen - worden deze duurder. Daardoor neemt het prijsverschil met producten uit het land dat de heffing oplegt af. Dit is gunstig voor fabrikanten uit het land dat de heffingen oplegt.
Heffingen
Het Amerikaanse tarief voor de invoer van elektrische auto's uit China zal dit jaar verviervoudigen tot 100 procent en de heffing voor zonnepanelen gaat van 25 procent naar 50 procent.
Ook op onder meer staal, aluminium, medische producten en kranen om schepen te lossen gaan hogere importheffingen gelden.
Volgend jaar worden heffingen verder opgetrokken. Zo stijgt de heffing op halfgeleiders uit China in 2025 en 2026 van 25 procent naar 50 procent.
De stap volgt op een herziening van de tarieven die zijn opgelegd tijdens de handelsoorlog tussen Washington en Beijing, waarin de toenmalige president Donald Trump heffingen introduceerde op zo'n 300 miljard dollar aan goederen uit China. Bij de presidentsverkiezingen in november dit jaar neemt president Joe Biden het opnieuw op tegen zijn Republikeinse rivaal Trump.
Accu's en accu-onderdelen
Naast de tarieven voor elektrische auto's en chips verdrievoudigt de Amerikaanse regering de invoerheffingen op sommige staal- en aluminiumproducten en op accu's en accu-onderdelen voor elektrische auto's. Het tarief voor grafiet en enkele andere belangrijke mineralen zal stijgen van 0 naar 25 procent en de heffing voor zonnecellen zal verdubbelen van 25 procent naar 50 procent.
De heffingen raken een beperkt deel van de totale import van de VS uit China. De VS importeerden vorig jaar voor 427 miljard dollar uit China, en het exporteerde slechts voor 148 miljard dollar aan goederen en diensten. De VS is nog altijd de grootste economie in de wereld. China is de nummer twee.
De VS hebben dus een fors handelstekort met China. Dat wordt een steeds belangrijker onderwerp in de VS. De VS importeert nu nog relatief weinig auto's uit China. Toch pleiten sommige leden van het Congres voor een volledig importverbod op Chinese auto's, omdat ze bang zijn dat persoonlijke gegevens van Amerikanen bij de Chiese autorititen zullen belanden.
China boos
Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde dat China 'zich zal verzetten tegen de eenzijdige tariefsverhogingen', die volgens het ministerie in strijd zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO).
"China zal alle noodzakelijke maatregelen nemen om zijn legitieme rechten en belangen veilig te stellen", zei een woordvoerder van het ministerie.
EU
Naast de VS heeft ook de Europese Unie de campagne tegen de 'oneerlijke' Chinese handels- en economische praktijken opgevoerd. Volgens de westerse landen gebruikt China zijn industriële overcapaciteit om de eigen groei aan te jagen door de wereldmarkten te overspoelen met goedkope producten, waaronder elektrische auto's en staal.
De EU dreigt ook met nieuwe tarieven op elektrische auto's uit China, waarbij Beijing wordt beschuldigd van illegale overheidssteun aan de sector om de prijzen laag te kunnen houden.