PLUS zet 70 Coop-winkels in de etalage, maar wie gaat ze kopen?
PLUS supermarkten zet zeventig relatief kleine Coop-winkels in de verkoop. Het bedrijf ziet geen toekomst binnen het bedrijf voor de winkels, die met name in kleinere plaatsen liggen. Maar zijn er wel geïnteresseerden die de winkels willen kopen? Experts verwachten dat sommige supermarkten zullen sluiten.
De kleine Coop-winkels werden in 2021 eigendom van PLUS-concern na de fusie tussen PLUS en Coop. De wat grotere Coops zijn inmiddels omgebouwd naar een PLUS, of dat gaat het komende jaar nog gebeuren.
Voor de kleine Coopwinkels ziet het bedrijf geen toekomst. Er moet te veel in geïnvesteerd worden, ook zijn de exploitatiekosten gestegen, zegt PLUS.
De beslissing om de winkels te verkopen staat los van het verbod dat op 1 juli ingaat om tabaksproducten in winkels te verkopen, zegt woordvoerder Rianne van Beek. "Maar het verlies van de tabaksomzet helpt niet om een rendabele exploitatie te realiseren."
Spar
Toch is er wel belangstelling voor de 70 kleinere Coop-winkels, er zijn zelfs al verkennende gesprekken, zegt Van Beek. Met wie die gesprekken zijn, wil ze niet kwijt. Maar experts noemen wel een paar namen van bedrijven waarvan ze denken dat ze belangstelling zullen hebben.
"Je komt al snel bij Spar terecht", zegt retaildeskundige Paul Moers. Maar hij maakt wel een kanttekening. De 70 kleine Coop-winkels zijn gemiddeld 400 tot 500 vierkante meter groot. "Dat is echt aan de kleine kant." Het is volgens hem de vraag wie daar nog een winstgevende formule draaiende in kan houden.
En Spar is een dure formule, dus het is de vraag of dat gaat werken, zegt hij. Alles bij elkaar wordt het een uitdaging eerste klas om kopers te vinden, denkt Moers. "Het is niet voor niets dat PLUS van de winkels af wil."
Boon Food Group en Van Tol
Verder noemt Dirk Mulder, die zich bij ING Bank onder meer richt op detailhandel, Boon Food Group en Van Tol als twee andere, minder bekende, spelers waarvan hij verwacht dat ze wel een aantal Coopwinkels zullen willen overnemen.
Boon Food Group exploiteert drie supermarktformules: MCD Supermarkt (acht winkels), Boon’s Markt (29 winkels) en Boon's Pitstop (drie winkels). Verder belevert het een aantal andere supermarkten. Via Zorgboodschap levert Boon Food Group boodschappen, (dieet)maaltijden en huishoudelijke artikelen aan de gezondheidszorg en detailhandel. Het gaat om ruim 4.000 klanten.
Van Tol heeft drie eigen formules: Dagwinkel (circa 20 winkels), Recra (ruwweg 30 winkels) en Springer (rijdende winkels). Maar Van Tol belevert heel wat meer winkels. Op de eigen website omschrijft het zich als 'de servicegroothandel voor meer dan 700 supermarkten, buurtwinkels, rijdende winkels en recreatiemarkten'.
Sowieso denkt Moers dat er niet één bedrijf zal zijn dat alle 70 Coops die te koop staan in één keer wil overnemen.
Albert Heijn, Jumbo en regionale spelers als Vomar, Dekamarkt en Hoogvliet zullen ook niet zo veel belangstelling hebben, verwacht Mulder. Zij hebben vaak grotere supermarkten.
'Lastiger voor kleine supers'
Op de langere termijn zal het wel steeds lastiger worden voor kleinere supermarkten, zoals de 70 kleine Coop-winkels, om het hoofd boven water te houden, denkt Mulder.
Volgens PLUS liggen de 70 Coop-winkels zowel in dorpen als in steden. Maar Mulder gaat er vanuit dat zeker 90 procent van de winkels in kleinere dorpskernen ligt. Consumenten gaan steeds meer op de prijs letten, zegt hij.
En dorpswinkels hebben het al langere tijd lastig, aldus Mulder. De prijs is daar volgens hem vaak wat hoger, omdat producten vaak wat langer in het schap liggen voordat ze worden verkocht en doordat de kosten van dorpswinkels relatief hoger zijn.
Consumenten gaan vaker naar grotere supermarkten, die wat verder weg liggen, maar wel wat goedkoper zijn, voegt Moers daar aan toe.
'Sommige zullen stoppen'
Zowel Mulder als Moers zouden zich niet verbazen als sommige ondernemers er mee gaan stoppen, zeker als ze geen opvolger hebben.
Volgens woordvoerder Van Beek van PLUS hebben de winkels die te koop staan zeker een waarde, zodat het bedrijf denkt geld voor de winkels te kunnen ontvangen. Maar Mulder denkt dat het bedrijf niet heel veel voor de winkels zal krijgen. Moers denkt dat PLUS op een aantal verlies zal lijden.
0,4 procent marktaandeel
De 70 kleinere Coops zijn goed voor een marktaandeel van circa 0,4 procent, dat is goed voor een omzet van zo'n 200 miljoen euro. Het totale marktaandeel van de combinatie van PLUS en Coop is nu 9,4 procent aldus topman Aart van Haren in vakblad Distrifood.
De winkels zijn gemiddeld zo'n 400 tot 500 vierkante meter groot. Dat is relatief klein ten opzichte van de gemiddelde grootte van alle supermarkten van PLUS vorig jaar van zo'n 1100 vierkante meter.