Nooit.een.cent.winst.gemaakt

Moeder social mediabedrijf RUMAG boekte miljoenenverliezen

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPMoeder social mediabedrijf RUMAG boekte miljoenenverliezen
RTL

Just Another Media Company, het moederbedrijf van onder meer het omstreden sociale mediaplatform RUMAG, boekte sinds de oprichting een verlies van bijna 7 miljoen euro. Beide bedrijven gingen eind mei roemloos failliet.

Dat blijkt uit onderzoek van RTL Z. De totale verliezen kunnen oplopen tot 10 miljoen euro. Curator Sylvain Caris wist afgelopen weken geen doorstart te realiseren, maar verkocht wel een aantal merkrechten. Daardoor krijgt dochterbedrijf RUMAG nog een tweede kans.

Ambitieus

Just Another Media Company (JAMC) werd opgericht in de zomer van 2021 door een groepje mediaondernemers en investeerders. Onder de betrokkenen zaten volgens mediaberichten uit die tijd presentator Humberto Tan, Kees de Koning van het muzieklabel Top Notch en Bert Habets, ex-topman van televisiegigant RTL Group.

JAMC ging van start met een handjevol sociale mediaplatforms met een groot aantal volgers, waaronder het destijds bekende RUMAG. Door overnames en nieuwe kanalen wilde de onderneming uitgroeien tot het grootste marketingbedrijf in de Benelux dat zich richtte op de doelgroep jongeren.

RUMAG leek troef

Dat JAMC het jongerenplatform RUMAG in zijn stal had, leek daarbij een ijzersterke troef. Het bedrijf had sinds de oprichting in 2014 opmerkelijke mediasuccessen geboekt met onder meer grove en grappige spreuken, met de voor het bedrijf kenmerkende punten achter elk woord.

Arjen Lubach maakt gehakt van RUMAG
Lees ook

Arjen Lubach maakt gehakt van RUMAG

Maar RUMAG was een jaar vóór de overname in opspraak geraakt, toen bleek dat het geld verdiende aan een goede-doelen-actie voor het Rode Kruis. Ook de originaliteit van de spreuken stond ter discussie, omdat die vaak werden gekopieerd en iets aangepast. Als gevolg van de ophef vertrok oprichter Thijs van der Heide dat jaar als directeur.

Jongeren bereiken

De oprichters van JAMC dachten de problemen te kunnen oplossen door RUMAG op te nemen in een groep van andere sterke sociale mediaplatforms. Tot die stal behoorde onder meer ParraTV van Fares Masharawi, Darum van Dennis Gerritsen en ComplexNL. Dankzij deze combinatie kon het mediabedrijf adverteerders de mogelijkheid bieden om jongeren via een mix aan kanalen te bereiken.

Die doelgroep is voor adverteerders moeilijk te 'vangen', omdat jongeren nauwelijks lineaire televisie kijken of kranten lezen en niet vatbaar zijn voor traditionele reclame. "Ik heb van dichtbij gezien hoeveel moeite grote mediabedrijven hebben jongeren aan zich te binden", zei mede-oprichter Marko van Kampen bij de oprichting. Van Kampen was eerder creatief directeur van krantenuitgever DPG.

Miljoenen.verliezen

Ook JAMC boekte echter geen succes. Vanaf de oprichting blijkt de ambitieuze onderneming nog nooit één cent winst te hebben gemaakt. Integendeel, in het ruim driejarige bestaan boekte het bedrijf 6,9 miljoen euro verlies.

Afgelopen herfst vertrok Van Kampen bij het mediabedrijf, en in april stapte directeur Michel Palmen op. Eind mei gingen JAMC, RUMAG en een ander dochterbedrijf failliet.

Uit jaarrekeningen, faillissementsverslagen en rechtbankstukken blijkt dat tegenvallers bij RUMAG een grote rol hebben gespeeld in de ondergang. Het dochterbedrijf wist niet de voorspelde omzetten te behalen, en maakte hogere kosten dan begroot. 

RUMAG boekte de afgelopen vijf jaar bijna 3 miljoen euro verlies. Het is overigens nog onduidelijk of die verliezen onderdeel zijn van de verliezen van het moederbedrijf, of daar nog bij moeten worden opgeteld. In dat laatste geval loopt het totale verlies op tot bijna 10 miljoen euro. Curator Caris was vandaag nog onbereikbaar voor een toelichting.

Geen nieuw kapitaal

Omdat Just Another Media Company vanaf de start miljoenenverliezen boekte, moesten bestaande en nieuwe investeerders afgelopen jaren steeds weer opnieuw vers geld in het bedrijf pompen. Vorig jaar nam het beursgenoteerde games- en advertentiebedrijf Azerion nog een minderheidsbelang in JAMC. Begin dit jaar was er echter opnieuw een kapitaalinjectie nodig.

Aanvankelijk leken de vooruitzichten daarvoor nog goed, schrijft curator Caris in het eerste faillissementsverslag van JAMC. Alle grote aandeelhouders waren ervan overtuigd dat het bedrijf eind dit jaar winstgevend zou kunnen worden, en leken bereid om opnieuw vers geld te verschaffen.

Merkrechten verkocht

Maar op de valreep trok een van de beoogde geldschieters zich terug, wegens twijfels aan de winstpotentie. Toen de andere investeerders dat financiële gat niet wilden dichten, viel eind mei uiteindelijk het doek voor JAMC en RUMAG. Door de faillissementen verloren 27 werknemers en 12 zzp'ers hun baan.

De curator slaagde er afgelopen weken niet in om een doorstart voor JAMC te realiseren. Wel werden een trits merkrechten verkocht, voor in totaal zo'n 300.000 euro. De merkrechten van RUMAG (inclusief ruim 4000 kookboeken) kwamen in handen van oud-oprichter Tim Degenaars, die in 2017 bij het bedrijf vertrok na onenigheid over de strategie.

Daardoor krijgt het sociale mediaplatform toch nog een tweede kans. "Tim en het nieuwe team streven ernaar om van RUMAG weer een mooi merk te maken met behoud van de oorspronkelijke visie en kernwaarden die het ooit tot een succes hebben gemaakt", aldus het bedrijf.

Lees meer over
Humberto TanBert HabetsJust Another Media CompanyRUMAGSocial MediaInfluencerReclameAdverterenJongerenMarketing en Verkoop