'Door de snelle groei, werd focus aanbrengen nog belangrijker'
Gwendolyn Roukema leidt samen met haar man Jort Bloem het digitale marketingbureau Unison in Enschede. Wat eigenlijk een beetje toevallig ontstond, groeide uit tot een serieuze onderneming. Roukema vertelt welke uitdagingen een groeiend bedrijf met zich meebrengt, en hoe ze haar medewerkers zo gezond en gelukkig mogelijk houdt.
Met een achtergrond in de zorg lag het runnen van een marketingbureau niet per se op de planning van Gwendolyn Roukema, vertelt ze lachend: “Nee dat was nooit mijn ambitie. Het is echt toevallig zo gelopen.” Haar werk in de zorg bracht Roukema al langer niet meer wat ze wilde: ze was meer bezig met de administratie dan met de mensen waar het om ging. Toen vervolgens de coronacrisis uitbrak en Roukema al haar werkzaamheden vanuit huis en telefonisch moest doen, werd ze nog ongelukkiger.
Roukema: “En ondertussen zag ik hoe druk mijn man het had met zijn net opgerichte marketingbureau met veel klanten in de medische wereld. Doordat ik toch thuis was, ging ik hem steeds meer ondersteunen, totdat we uiteindelijk besloten: als we dit goed willen doen, moeten we het gewoon samen doen.”
Kantoor te klein
Dit bleek een goed besluit, want Roukema en haar man kregen het drukker en drukker. Na ongeveer een half jaar namen ze hun eerste medewerker aan en besloten ze een kantoorruimte te huren. “Ik weet nog dat we toen tegen elkaar zeiden: eigenlijk is het veel te groot, maar laten we het maar doen”, vertelt de ondernemer. Inmiddels zijn we verhuisd omdat dat eerste kantoor echt veel te klein werd.”
Waar Unison in het begin vooral klanten in de medische en farmaceutische industrie had, werken ze nu voor bijna alle denkbare branches. En waar ze met zijn tweeën vanuit huis startten, hebben ze nu, vier jaar later, tien mensen in dienst. Roukema: “We hadden geen groeiplan. Het was een intercity waar we in zijn gestapt. Uitdagende en zeer leerzame jaren, waarbij een groeiplan handig was geweest. Dit neemt niet weg dat het hele proces zeker vlot is gegaan.”
Beter en groter worden
De snelle groei is een van de redenen dat Unison recent een herpositionering heeft doorgemaakt. Roukema: “Door onze vliegende start hadden we eigenlijk nooit een heel concrete missie en visie geformuleerd. Dus de afgelopen tijd hebben we gekeken naar wie we eigenlijk zijn en waar we met het bedrijf naartoe willen.”
Zoals veel ondernemingen nam het bedrijf de eerste jaren elke opdracht aan die voorbijkwam. Inmiddels lukt dat vanwege de groei niet meer, dus hebben ze meer focus aangebracht. “We doen nu bijvoorbeeld geen merkidentiteit meer. Onze kracht ligt echt bij online marketing en webdesign. Daar zijn we goed in, en daar willen we de komende jaren nog beter en groter in worden.”
Strenge selectie bij de voordeur
Ook wat het aantrekken van de juiste mensen betreft heeft Roukema veel geleerd van de snelle groei: “Ook hierin waren we eigenlijk te makkelijk. We waren blij met iedereen die voor ons wilde werken en hanteerden geen strenge selectieprocedure.” Het gevolg hiervan was dat er regelmatig mensen hun proeftijd niet doorkwamen en er dus veel verloop in het bedrijf was. Roukema: “Nu laten we sollicitanten altijd een proefopdracht doen, zodat we een veel beter beeld van de ervaring en competenties hebben.”
Duurzame inzetbaarheid
Zodra er goede mensen zijn gevonden, is het volgens Roukema natuurlijk zaak om deze mensen gezond en gelukkig aan het werk te houden. “Van het creëren van een gezonde cultuur tot het bieden van voldoende ondersteuning om je te kunnen ontwikkelen, en gezondheid & vitaliteit: duurzame inzetbaarheid van onze mensen vinden we heel belangrijk. Zo vinden we het bijvoorbeeld onze taak om voor een goede lunch te zorgen. Geen broodtrommels mee naar kantoor, maar iedere dag een gedekte tafel met gezond en gevarieerd eten. Niet even snel achter je bureau, maar er samen met collega’s echt even de tijd voor nemen.”
Daarnaast vinden ze het bij Unison belangrijk dat hun mensen voldoende beweging tijdens een werkdag krijgen. “Wij proberen iedereen te motiveren om om de twee uur even van het computerscherm weg te lopen en iets anders te doen", vertelt Roukema. "Jort en ik roepen vaak door het kantoor: 'Wie doet er met een potje tafeltennis of airhockey mee?' We vinden het onze taak dat onze mensen goed in hun vel zetten, voldoende beweging en ontspanning zijn daarvoor essentieel.”
Geen zorgen over verzuim
Die duurzame inzetbaarheid is ook één van de redenen dat Roukema een Verzuimverzekering bij a.s.r. heeft afgesloten: “Het is zowel voor ons als voor onze medewerkers een fijn idee dat ze zich geen zorgen hoeven te maken wanneer ze voor korte of langere tijd door verzuim uitvallen. Naast de gebruikelijke twee of drie dagen ziekte hebben we recent ook te maken gehad met langdurig verzuim. Eén van onze mensen was namelijk aangereden en was daardoor een paar maanden uit de running.”
‘Ik weet nu dat het goed zit’
Roukema is positief verrast over hoe snel en makkelijk alles geregeld was met a.s.r.: “Eerlijk gezegd had ik me voorbereid op veel gedoe dat lang zou duren, maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn, omdat onze medewerker onschuldig was. Ik heb een paar keer iets moeten ondertekenen, waarna we alle kosten gedekt gekregen. Niet alleen het salaris van de betreffende werknemer, maar ook de kosten voor zijn vervanging. Dit geeft ons ook voor de toekomst een gerust gevoel, ik weet dat het goed is geregeld.”
Wil jij net als Gwendolyn Roukema werken aan de groei van je bedrijf? Doe dan hier de Groeimeter-test van a.s.r. Zo ontdek je in welke groeifase je nu zit en hoe je later zorgt voor gezonde groei. Op financieel gebied, maar ook als het gaat om risicobeheersing en duurzaamheid.
Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van a.s.r. en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van RTL Nieuws.