Protest tegen plan

Ryanair ligt wakker van kosten zakenreiziger bij schrappen nachtvluchten

Door René Lukassen··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Ramon van FlymenRyanair ligt wakker van kosten zakenreiziger bij schrappen nachtvluchten
RTL

Het is een niet eerder gehoord argument in de discussie over hinderbeperking van Schiphol. Wie nachtvluchten schrapt zodat omwonenden beter kunnen slapen jaagt de zakenreiziger op hotelkosten. Want tijdens een nachtvlucht, slaap je al in het vliegtuig.

Schiphol en overlast. Al jarenlang woedt een discussie over hoe de hinder voor omwonenden beperkt kan worden. Een reeks maatregelen is door de overheid voorgelegd ter consultatie. Dat betekent dat iedereen die dat wil en een belang heeft zijn of haar mening kan geven over maatregelen die de hinder moeten doen afnemen.

Maximumaantal nachtvluchten omlaag

Eén van die maatregelen is een beperking van het aantal nachtvluchten. Nu staat de overheid Schiphol nog toe om 32.000 nachtvluchten per jaar uit te voeren. Niet dat dit aantal de afgelopen zes jaar werd gehaald, maar in theorie zouden ze mogelijk zijn. Een verlaging van het maximum telt dan als een maatregel die geluidhinder reduceert.

Minder nachtvluchten op Schiphol, ban op lawaaiigste vliegtuigen
Lees ook

Minder nachtvluchten op Schiphol, ban op lawaaiigste vliegtuigen

Het voorstel is om het aantal van 32.000 per november 2025 te beperken tot 27.000. Ook dit aantal werd de afgelopen vier jaar niet gevlogen. Alleen in 2019 tikte de teller 29.878 nachtvluchten aan. In 2022 en '23 ging het om jaarlijks ruim 24.000 van die vluchten.

Schiphol: stop met nachtvluchten

Luchthaven Schiphol zelf is uitgesproken voorstander van een nachtsluiting. Tussen 12 uur 's nachts en 6 uur 's ochtends zouden geen vliegtuigen meer op moeten stijgen vanaf de luchthaven. Landend verkeer zou tussen middernacht en 5 uur in de ochtend niet meer welkom moeten zijn.

Het ministerie van IenW onderzoekt de gevolgen van een gehele of gedeeltelijke nachtsluiting. Pas als de gevolgen daarvan in kaart zijn gebracht wil het een besluit nemen. Schiphol pleit voor spoedige besluitvorming zodra de uitkomsten van het onderzoek bekend zijn.

Mocht het tot een vorm van nachtsluiting komen, dan wordt deze pas ingevoerd per november 2026.

Maatschappijen zijn tegen

Vliegmaatschappij Transavia is uitgesproken tegenstander van de maatregel. Topfunctionaris Marcel de Nooijer stelde herhaaldelijk dat nachtvluchten de kurk zijn waarop zijn Transavia drijft. Het stelt de vliegmaatschappij in staat om over een dag (en nacht) drie keer heen en weer te vliegen naar populaire vakantiebestemmingen. Als dit nog maar twee keer zou kunnen, zou Transavia niet langer winstgevend kunnen opereren.

Ook budgetmaatschappij Ryanair blijkt geen voorstander van een vliegbeperking in de nachtelijke uren. Dit blijkt uit een strikt vertrouwelijke zienswijze die de Ierse prijsvechter heeft ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), dat om reacties op de maatregelen heeft gevraagd.

De zienswijze is desalniettemin openbaar gemaakt, omdat Ryanair volgens het ministerie bij het indienen ervan vergeten is aan te vinken dat de zienswijze niet openbaar mag worden.

In de zienswijze houdt Ryanair een lofzang op de voordelen van nachtvluchten. Een niet eerder gehoord argument dat de luchtvaartmaatschappij aanvoert, is dat nachtvluchten 'zakenreizigers in staat stellen om het maximale uit hun werkdagen te halen en het aantal overnachtingen te minimaliseren'. "Hun productiviteit wordt zo groter en Nederland wordt zo een aantrekkelijke plek om zaken te doen", claimt Ryanair. 

Ryanair: 'botte maatregel'

Slapen doet de zakelijke reiziger wel in het vliegtuig, aldus Ryanair. En wie nachtvluchten op wat voor manier dan ook aan banden legt, jaagt de zakenreiziger alleen maar op hotelkosten. Ook vakantiereizigers zouden belang hebben bij nachtelijke vluchten. "Op deze manier kunnen ze maximaal profiteren van hun verblijf ter plekke."

Ryanair zegt dan ook tegen een 'botte maatregel' als nachtsluiting te zijn en ook een beperking van het aantal nachtvluchten niet te zien zitten. "Nachtvluchten zijn essentieel als je vliegen betaalbaar wilt houden."

KLM gaat voor eigen plan

Ryanair is niet de enige vliegmaatschappij die zich verzet tegen de maatregelen die de overheid heeft voorgelegd. KLM noemt sommige maatregelen schadelijk en disproportioneel en ziet meer heil in een eigen plan om hinder te beperken.

Een exploitatiebeperking in de nacht is volgens KLM niet nodig. De luchtvaartmaatschappij is wel bereid om in de nacht 'stillere' vliegtuigen in te zetten.

Bekijk hieronder welke belangen er spelen in de ruzie over Schiphol. 

Lees meer over
RyanairSchipholGeluidshinderLuchtvaart