Minder nachtvluchten op Schiphol, ban op lawaaiigste vliegtuigen
Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur). Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Het totaalaantal vliegbewegingen neemt overigens minder hard af dan voorgenomen, geen 452.500, maar zo'n 460.000 tot 470.000 per jaar.
Zo gaan er vanaf 2025 dagelijks twee start- en landingsbanen dicht tussen 13.00 en 15.00 uur, mogen de lawaaiigste vliegtuigen 's nachts niet meer starten en landen en gaat het aantal vliegbewegingen in de nacht met vijfduizend omlaag naar 27.000 per jaar.
Vanaf november 2026 overweegt het kabinet een gedeeltelijke nachtsluiting. Het kabinet laat het besluit daarover en hoe dat er uit gaat zien, afhangen van een onderzoek dat deze zomer wordt afgerond.
Met deze maatregelen komt het kabinet tegemoet aan het oordeel van de rechter in maart. Die stelde dat er tegemoet gekomen moest worden aan de rechten van de omwonenden van Schiphol. Die hebben veel last van geluidshinder.
Toch wordt het aantal vliegbewegingen jaarlijks niet minder maar juist meer. Was er vorig jaar nog sprake van 452.500 vliegbewegingen, dat wordt nu jaarlijks tussen de 460.000 en 470.000.
Advocaat Channa Samkalden procedeert namens de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) tegen de Staat vanwege de ernstige geluidhinder rond Schiphol.
Boze omwonenden
Ze spreekt over een uitermate teleurstellend besluit van het Harbers. "De kern van het eerdere vonnis van de rechter was dat de staat een fundamentele afweging moest maken over het vliegverkeer, gezien de ernstige hinder die omwonenden van het vliegverkeer ondervinden. Maar dit kabinetsbesluit gaat daar lijnrecht tegenin."
De minister doet er hier iets af en daar iets bij, meent de boze advocate. "Dit beleid is een aanfluiting. En omwonenden worden weer met een kluitje het riet in gestuurd. Meer vliegtuigbewegingen is meer hinder. Van stillere vliegtuigen merken omwonenden niets."
Dat de nachtvluchten worden beperkt is fijn voor de omwonenden, aldus Samkalden. "Maar de ophoging van dagvluchten is gewoon weer een vergroting van het probleem. In zoverre zijn dit schijnmaatregelen."
Reactie KLM
KLM laat in een reactie op haar site weten dat een deel van de plannen 'schadelijk en niet proportioneel zijn'.
"Zoals het vanaf 2025 compleet weren van bepaalde type vliegtuigen zonder de sector de tijd te geven hier goede alternatieven voor in te zetten. Dit heeft grote gevolgen voor onze cargo-operatie waarvoor de nieuwe, stillere vliegtuigen twee jaar geleden besteld zijn en in 2026 geleverd worden."
KLM wil dat het kabinet kiest voor het verminderen van hinder en niet voor krimp.
Verrast door plannen
Ook Transavia is niet blij met de plannen. "We zijn verrast omdat over deze aanpassingen geen overleg is geweest. Het terugbrengen van de nachtvluchten heeft veel impact. Dat terwijl we samen met andere partijen een plan hebben ingediend waarbij we de geluidsdoelen halen en niet drastisch hoeven te krimpen."