Weer miljoenenverlies voor Picnic, maar kleine plus in Nederland
Online supermarkt Picnic heeft in 2023 een flink verlies geleden van ruim 220 miljoen euro. In Nederland gaat het wel een stuk beter met het bedrijf, het verlies daalt hier flink. Over de laatste maand van vorig jaar werd zelfs 'voor het eerst winst gemaakt.'
Dat blijkt uit cijfers van het bedrijf over het afgelopen jaar. Als je de cijfers van december 2023 zou doortrekken naar een heel jaar, dan zou er een winst uitkomen van 4 miljoen euro, aldus Picnic.
Daar valt echter wel wat op aan te merken, want het gaat om de winst waar onder meer de betaalde rente op leningen nog niet vanaf is gehaald. En in de overige 48 weken van 2023 werd er een verlies gemaakt, waarbij nog niet eens rekening werd gehouden met de rentelasten.
Hoe groot het nettoverlies vorig jaar was in Nederland, maakt het bedrijf niet bekend. Over 2023 betaalde Picnic 9,5 miljoen euro aan rente. Het bedrag aan bankleningen nam vorig jaar toe van 142 miljoen euro tot 261 miljoen euro (+83 procent), wat betekent dat de rentelasten in 2024 verder zullen toenemen.
Geautomatiseerd magazijn
Picnic kon het verlies in Nederland naar eigen zeggen flink terugdringen door de opening van een geautomatiseerd magazijn in Utrecht. Inmiddels wordt een kleine 30 procent van de bestelde boodschappen automatisch ingepakt.
Hoe meer dat proces is geautomatiseerd, hoe efficiënter Picnic kan werken. De kosten van automatisch kratjes met bestellingen inpakken zijn ongeveer twee keer zo laag als met de hand inpakken, zegt het bedrijf. De winstgevendheid moet verder verbeteren naargelang het percentage stijgt zegt ceo en mede-oprichter Michiel Muller. Uiteindelijk moeten alle boodschappen volledig geautomatiseerd worden ingepakt om naar klanten te worden gebracht, zegt hij
Ook in Dordrecht heeft Picnic dit voorjaar een geautomatiseerd magazijn gebouwd, waardoor er weer efficiënter kan worden gewerkt, zegt Muller. Verder wordt er in het Duitse Oberhausen een geautomatiseerd magazijn gebouwd en daardoor zullen ook daar boodschappen efficiënter kunnen worden ingepakt, aldus Muller.
De omzet in Nederland steeg vorig jaar met 28 procent tot 796 miljoen euro. Ook in de twee andere landen waar Picnic actief is, Duitsland en Frankrijk, nam de omzet toe: in Duitsland met 41 procent tot 387 miljoen euro en in Frankrijk met 147 procent tot 47 miljoen euro.
Fors verlies
Picnic maakte vorig jaar desondanks nog steeds een fors verlies, van ruim 220 miljoen euro. Dat is zelfs nog wat meer dan de 208 miljoen euro over 2022.
Picnic bestaat sinds 2016 en heeft sindsdien elk jaar nog verlies geleden. In totaal gaat het om 725 miljoen euro in bijna acht jaar.
Omzetgroei
Picnic groeide in 2023 sneller dan het gemiddelde in de markt. In Nederland groeide de markt voor online boodschappen vorig jaar met ongeveer 6 procent, aldus marktonderzoeksbureau Circana.
Ook in Duitsland en Frankrijk steeg de omzet van Picnic sneller dan de markt als geheel.
Picnic denkt in 2024 verder te kunnen groeien. Het bedrijf verwacht dat de omzet met een kwart stijgt tot meer dan 1,5 miljard euro. Daarvoor zal er ook dit jaar wel weer 'aanzienlijke' investeringen doen, bijvoorbeeld in elektrische bestelautootjes en geautomatiseerde distributiecentra.
Wanneer Picnic als geheel een nettowinst zal kunnen maken hangt volgens Muller mede af van hoe hoog de groei is. Hoe harder Picnic groeit, hoe meer er ook moet worden geïnvesteerd in onder meer magazijnen en bestelauto's.
In Nederland groeit de omzet van Picnic zonder dat het in nieuwe plaatsen actief wordt. In Duitsland en Frankrijk kan de groei ook nog komen doordat Picnic vestigingen opent in nieuwe steden, aldus Muller.
Gaat Picnic winst maken?
Experts zijn het er niet over eens of Picnic als geheel ooit winst gaat maken, maar retaildeskundige Dirk Mulder van ING is ervan overtuigd dat het Picnic wel zal lukken. Als je op vestigingsniveau winst kan maken, en je kunt genoeg vestigingen toevoegen, dan ga je uiteindelijk ook je kosten voor overhead, zoals distributiecentra, goedmaken en winst maken, denkt hij.
Picnic loopt voorop met automatiseren en om winst te maken moet je distributiecentrum geautomatiseerd zijn, aldus Mulder. Daarbij heeft Picnic voor het bezorgen van de boodschappen een vaste route, en dat is efficiënter dan bijvoorbeeld Albert Heijn, dat klanten laat kiezen wanneer ze bezorgd willen hebben, zegt Mulder.
Overname of naar de beurs?
Op de vraag of Picnic een interessante koop is voor andere supermarkten zegt Mulder dat hij ervan overtuigd is dat op termijn Picnic een hele interessante partij is om over te nemen, of misschien om naar de beurs te gaan.
Video: In het buitenland zijn je boodschappen vaak goedkoper, dit is waarom.