'Duitsland straks belangrijkste markt'

Picnic krijgt 355 miljoen voor uitbreiding in Duitsland en Frankrijk

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse hoogte / Peter HilzPicnic krijgt 355 miljoen voor uitbreiding in Duitsland en Frankrijk
RTL

Online supermarkt Picnic ontvangt van verschillende investeerders, waaronder het Duitse supermarktconcern Edeka, in totaal 355 miljoen euro. Daarmee kan het vooral in Duitsland en Frankrijk verder groeien.

Nu nog is Nederland het belangrijkste land voor Picnic, maar op termijn zal Duitsland dat zijn, zegt Michiel Muller, ceo van Picnic. In dat land wonen namelijk vijf keer zo veel mensen als in Nederland.

Ook in Frankrijk ziet Muller de 'komende paar jaar' nog voldoende groeimogelijkheden.

Wat Picnic doet mag niet: Nederlands etiket op product verplicht
Lees ook

Wat Picnic doet mag niet: Nederlands etiket op product verplicht

Daarvoor moet er wel geld worden gestoken in de uitbreiding naar nieuwe steden waar Picnic consumenten aan het online bestellen van boodschappen wil krijgen. Het gaat dan om nieuwe logistieke centra, hubs, elektrische auto's en robotisering.

Expansie kost veel geld

Daarmee is veel geld gemoeid. Zo koste de robotisering van het grote magazijn in Utrecht, waarbij het verzamelen van de orders niet meer door werknemers, maar door robots wordt gedaan, zo'n 100 miljoen euro, vertelt Muller.

Je kunt een gerobotiseerd magazijn niet kant-en-klaar bestellen, en de software schrijven we zelf, zegt hij.

Opmars in Duitsland en Frankrijk

In Duitsland begon Picnic in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen, met onder meer het Roergebied en Keulen. Daar wonen bijna net zoveel mensen als in Nederland. Onlangs is het bedrijf ook in Hamburg en Berlijn neergestreken.

In Frankrijk testte Picnic de markt in het uiterste noorden, rond Lille, en het is daar actief in de regio Parijs. Daar woont circa 70 procent van het aantal inwoners van Nederland.  

Muller verwacht dat de kosten voor de robotisering van andere vestigingen minder duur zal kunnen uitvallen, omdat het in Utrecht ervaring heeft kunnen opdoen.

Efficiënter

Door die automatisering kan er wel twee tot vier keer meer omzet uit dezelfde vestiging worden gehaald, omdat het verzamelen van orders dan sneller kan, aldus Muller. Ook krijgt Picnic zo een voorsprong op anderen, "de ervaring die we nu opdoen hebben andere spelers niet".

In Nederland heeft Picnic een goede dekking, waarbij de meeste consumenten in een plaats wonen waar ze bij Picnic kunnen bestellen. Maar ook hier moet het bedrijf investeren. In het magazijn in Dordrecht wordt nu gewerkt aan de robotisering en uiteindelijk zullen in Nederland alle magazijnen van waaruit klanten worden beleverd geautomatiseerd zijn, aldus Muller.

Potentie

Online boodschappen doen staat nog helemaal in de kinderschoenen, de markt voor online mode of elektronica kopen is nu nog groter, zegt hij. "Maar de totale markt voor boodschappen is vele malen groter dan voor mode en elektronica."

In Nederland is de online markt voor boodschappen misschien 7 of 8 procent van de totale markt, in Duitsland is het maar een paar procent, aldus Muller. "In Frankrijk is dat aandeel iets hoger, maar dat zijn allemaal pick-up points."

Nog wel verlies

Picnic groeit nog altijd hard. In 2023 steeg de omzet met bijna 40 procent tot 1,25 miljard euro. De markt zal de komende tijd hard blijven groeien, verwacht Muller.

Winst maakt Picnic nog niet. Over 2022 verdubbelde het verlies bijna naar 209 miljoen euro, dat was na een verdrievoudiging van het verlies in 2021. Het resultaat over 2023 wordt pas later dit jaar bekendgemaakt.

Lees meer over
PicnicOnline retailSupermarktZ link in bioDuitslandFrankrijk