AH zet 300 robots in voor thuisbezorging: 'Goed voor de marges'
Albert Heijn bouwt een distributiecentrum waar 300 robots de boodschappen die je hebt besteld gaan verzamelen. Daardoor kunnen de kosten flink omlaag, en kan de supermarkt meer verdienen aan thuisbezorgen, denken experts. Dat is ook wel nodig. Het is nu nog moeilijk geld verdienen met het bezorgen van boodschappen.
We bestellen vaker boodschappen online. Zo daalde het aantal consumenten dat alleen maar naar een fysieke supermarkt gaat sinds 2020 van 83 procent naar 80 procent, blijkt uit cijfers van Deloittte.
Om al die potten pindakaas en tubes tandpasta te kunnen bezorgen bij een deel van de Nederlandse consumenten, investeert Albert Heijn in een nieuw distributiecentrum. In dit volledig gasloze en met zonnepanelen bedekte Home Shop Center in Barendrecht, onder Rotterdam, werken straks niet meer alleen mensen, maar ook bijna 300 robots
Vanaf volgend najaar pakken ze bijna alle houdbare producten uit de stellingen. Zo wordt het werk voor de medewerkers lichter. Zij verzamelen nog wel versproducten, zoals groente, fruit en eieren.
Minder werknemers
Maar ook voor Albert Heijn zijn er voordelen. Het kan namelijk toe met minder werknemers in het Home Shop Center, aldus woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. Ze zegt nog niet te weten met hoeveel minder. Albert Heijn doet geen uitspraken over de hoogte van de investering. En er moet nog worden bekeken hoe veel efficiënter er kan worden gewerkt.
Albert Heijn is niet de enige die investeert in automatisering. Zo opende Picnic dit voorjaar een nieuwe distributiecentrum in Utrecht en regionale supermarktketen Hoogvliet heeft al wat langer een geautomatiseerde distributiecentrum.
En Albert Heijn zelf heeft in Zaandam een geautomatiseerd distributiecentrum. "Maar daarbij gaat het om dozen schuiven, voor levering aan winkels. Grotere hoeveelheden dus. In het Home Shop Center in Barendrecht gaat het over aparte artikelen voor consumenten", zegt Aspeslagh. Dus dat is niet te vergelijken.
Personeelstekort
Dat je met minder mensen toe kunt is een voordeel, want het is nu lastig om werknemers te vinden, aldus Bart Fischer. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de formule van Albert Heijn in Nederland en België. Nu ontwikkelt hij concepten voor retailers en fabrikanten en hij geeft hen advies.
En Albert Heijn speelt ook al in op de personeelsschaarste en hogere lonen die er over vijf tot tien jaar mogelijk zijn, vult Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, aan.
Verder kunnen robots niet staken, zodat je zekerder bent dat je boodschappen bij klanten kunt bezorgen, zegt Fischer. Ook kun je met automatisering continu doorwerken in de weekenden en in de avonden, aldus Ploos van Amstel.
Goedkoper
Daarbij is het een stuk goedkoper, zegt hij. "Een medewerker kan 300 tot 400 orders per uur verzamelen, maar moderne robots halen wel 900 tot 1200 producten. Dat is dus drie tot vier keer zo veel. En de belangrijkste kosten in een magazijn zijn personeelskosten. Daarbij zijn de kosten voor robots de laatste jaren flink gedaald."
Naast het verzamelen van orders heb je in een magazijn overigens nog meer kosten, zoals het laden en lossen van vrachtwagens, legt Ploos van Amstel uit. En door de investering in IT stijgen sommige kosten. Zo heb je bijvoorbeeld meer hoger opgeleide mensen nodig.
"Maar alles bij elkaar kunnen de kosten voor het verzamelen en bezorgen van een order met 2 tot 3 procent omlaag, dat houd je onder aan de streep dus extra over", zegt hij. "Dat is heel erg veel."
Ahold Delhaize, de moeder van Albert Heijn, publiceert geen nettomarge van Albert Heijn. Maar de onderliggende operationele marge van de Europese activiteiten van Ahold Delhaize, waar Albert Heijn onder valt, daalde in het derde kwartaal van 4,3 procent naar 3,4 procent. Een 2 tot 3 procent hogere marge zou dus veel zijn.
Lagere bezorgkosten?
Door de kostendaling, kunnen de bezorgkosten die consumenten moeten betalen omlaag, denkt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. In de supermarktwereld is de concurrentie groot en wordt een groot deel van lagere kosten doorgegeven aan klanten, zegt zij. Ook Fischer denkt dat klanten zullen kunnen meeprofiteren van lagere kosten.
Maar Ploos van Amstel denkt daar anders over. Sowieso duurt het een aantal jaar voordat je die besparing volledig kunt realiseren, onder meer omdat je medewerkers moet trainen om met het systeem om te gaan, zegt hij. Daarbij denkt hij dat Albert Heijn niet per se de lagere kosten zal doorberekenen. "Waarom zouden ze? De prijs die je rekent is een spel van vraag en aanbod en supermarkten kijken goed naar wat de markt doet."
'Niet alleen concurreren op prijs'
"Als er een prijzenoorlog komt, dan zul je misschien wel de prijzen meer moeten verlagen. Maar supermarkten concurreren ook met de horeca, die heel duur is. En verder ook met onder meer maaltijdbezorgers, flitsbezorgers en warme bakkers. Daarbij concurreer je niet alleen op prijs, maar ook op bijvoorbeeld hoe de winkel is ingericht", aldus Ploos van Amstel.
"En ik ken geen online supermarkt die winst maakt. Daar moet de komende jaren aan gewerkt worden. Dat kun je niet door de prijs te verhogen, dus moet je het vinden in de kosten", zegt hij.
In deze video zie je hoe Nederlanders anders boodschappen doen in de supermarkt vanwege de hogere prijzen: