Werkzaamheden aan de weg? 'Volg niet je navigatie, maar de borden'
Als er aan de weg wordt gewerkt kun je beter je navigatie uitzetten en gewoon op de borden boven de weg letten, zeggen experts. Dat bespaart je waarschijnlijk veel ergernis en tijd.
"We hebben een route gevonden die drie minuten sneller is", klinkt goed natuurlijk. Maar wie blindelings het advies van het navigatiesysteem opvolgt, komt vaak bedrogen uit.
Bij files en opstoppingen stuurt je navigatie je geregeld binnendoor. Vaak zijn dat routes waarvan je op je vingers na kunt tellen dat je daar ook vastloopt als iedereen die aanwijzing opvolgt en je ook te maken krijgt met lokaal bekende slimmeriken die via sluipwegen de file proberen te omzeilen.
Er ontstaan dan opstoppingen zoals vorige week in en rond Utrecht en Nieuwegein, toen het verkeer daar volledig vastliep.
Woonwijk vol met drempels
Ook als er geen opstoppingen zijn sturen navigatiesystemen je geregeld onnodig door woonwijken, of binnendoorroutes. Ze verwachten dat je dan net wat sneller bent.
Zo word je wel eens een woonwijk ingestuurd, met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en vol drempels. Om vervolgens iets verder weer op de grotere weg te komen, waar je net daarvoor ook al reed.
Navigatiesystemen hebben niet de juiste info
Want vaak beschikken navigatiesystemen niet over de meest actuele informatie, over maximumsnelheden bijvoorbeeld, zegt Jeffrey Benning, van Localyse. Dat is een bedrijf dat probeert kaarten zo goed mogelijk te maken.
Soms mag je op een weg tijdelijk maar 30 rijden, maar als je navigatie denkt dat je er zoals gebruikelijk 80 mag, dan word je misschien alsnog via die weg gestuurd, legt Benning uit. En dat is dan helemaal niet sneller.
Snelwegen vs. gemeenten
Rijkswaterstaat geeft via NDW (Nationaal Dataportaal Wegverkeer) informatie door over werkzaamheden aan snelwegen, zodat navigatiesystemen dat mee kunnen nemen in hun adviezen. Zij zullen je dus, als het goed is, niet over een afgesloten stuk snelweg sturen.
Gemeenten en provincies moeten ook aangeven waar en wanneer er werkzaamheden zijn, aldus Benning. Mogelijk is het daar in het afgelopen weekend misgegaan. Hij is benieuwd of automobilisten vandaag routeadviezen gaan zien over afgesloten kruispunten in Nieuwegein. De gemeente Nieuwegein heeft de belangrijkste lokale afzettingen niet direct in het NDW ingevoerd, maar in een eigen programma, aldus woordvoerder Sanne Hermans. Dat wordt volgens haar wel automatisch doorgemaild naar het NDW.
'Adviezen over afgesloten kruispunten'
Hoe kon het vorige week zo mis gaan in en om Utrecht en Nieuwegein? Een deel van de automobilisten houdt geen rekening met omleidingen en gebruikt toch navigatiesystemen, zegt Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat. "Ze leiden je ook wel eens binnendoor, in het geval van vorige week door Nieuwegein, en toen liep het daar vast."
Fleuren adviseert om de omleidingsroutes over de snelweg aan te houden. Die hebben de meeste capaciteit. Het onderliggende wegennet (bedoeld voor lokaal verkeer) kan de toename van het verkeer niet aan, zegt hij. "Het kan zijn dat je op de snelweg komt stil te staan, maar de hinder zal altijd minder zijn dan wanneer je probeert binnendoor te rijden."
De avondspits begint op vrijdag altijd al om een uur of twee of drie in de middag, aldus Fleuren. "Houd er dan rekening mee dat het dan drukker gaat worden rond Utrecht. Als je je reis kunt uitstellen, of kunt omrijden, doe dat dan", adviseert hij.
Problemen vooral met oude navigatiesystemen
Bij oude navigatiesystemen is het beter om ze uit te zetten, zegt Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven. "Ingebouwde navigatie in auto's hebben vaak geen actuele verkeersinformatie over onderliggende lokale wegen en dan worden automobilisten verkeerd omgeleid", aldus Van de Weijer.
Hij gelooft niet dat de apps op je telefoon, zoals Waze, TomTom en Google Maps je door Nieuwegein leiden. "Ze weten wel wanneer het vaststaat op de lokale wegen."