'Móet wel aan prijsimago werken'

Jumbo vergelijkt prijzen met Albert Heijn: 'Kan als boemerang terugkomen'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Paul le Clercq. Jumbo vergelijkt ook de kassabon van een mandje boodschappen.Jumbo vergelijkt prijzen met Albert Heijn: 'Kan als boemerang terugkomen'
RTL

Jumbo wil meer klanten trekken en verlaagt de prijzen om zich te onderscheiden van marktleider Albert Heijn. Zelfs op het schap in de winkel vind je nu kaartjes met daarop hoeveel goedkoper het product is dan bij de grote concurrent. Kloppen deze prijsvergelijkingen? En is dit wel een verstandige actie van Jumbo?

Nu al vergelijken prijsvechters als Dirk en Vomar in hun winkels de kassabon van een mandje producten met die van Albert Heijn. Jumbo doet dat inmiddels ook. Maar met het vergelijken van afzonderlijke producten, op het schap in de winkel zelf, gaat Jumbo nog een stapje verder. Jumbo doet dit in alle winkels.

Prijzen veranderen

De prijzen van Albert Heijn waarmee Jumbo op het schap vergelijkt zijn overigens van 7 augustus, dat is vier weken geleden. Die prijzen wijken soms af van de huidige prijs bij de concurrent. Zo zijn de 1,5 liter flessen van Coca-Cola (zowel de original als de suikervrije variant) bij Albert Heijn 4 eurocent goedkoper dan Jumbo een maand geleden noteerde.

© Paul le Clercq. Bij verschillende producten zet Jumbo in de winkel ook de prijs bij Albert Heijn er bij.

Een pak Crystal Clear framboos/bosbes van 1,5 liter en een pak vruchtensap van het huismerk met de smaak witte druif/citroen zijn bij Albert Heijn op moment van schrijven zelfs 10 eurocent goedkoper dan bij Jumbo in de vergelijking staat. Op het moment van schrijven is de Koh Thai gele currypasta in de aanbieding bij AH, waardoor ook die prijsvergelijking niet meer klopt.

Bonus

Of er een nieuw meetmoment komt voor de prijsvergelijking met Albert Heijn wil woordvoerder Linda Roovers van Jumbo uit concurrentie-overwegingen niet kwijt. Ze zegt ook niet te weten wat de concurrerende keten van de actie vindt.

Albert Heijn zelf geeft overigens ook geen antwoord op de vraag wat ze van de prijsvergelijking op het schap door Jumbo vinden. Prijsvergelijkingen zijn altijd een momentopname, wil woordvoerder Pauline van den Brandhof van Albert Heijn wel kwijt. Volgens haar zijn aanbiedingen voor klanten heel belangrijk.

Klanten kopen vaak producten als die in de aanbieding zijn, waardoor ze dus minder betalen dan de prijs die een product meestal kost. Volgens Laurens Sloot, hoogleraar retail aan de Rijksuniversiteit Groningen, komt bij Albert Heijn 26 tot 27 procent van de omzet van prijsacties. Bij Jumbo is dit maar zo'n 15 procent.

Jumbo minder populair

Dat Jumbo is begonnen met prijsvergelijkingen heeft nog een reden. In een onderzoek van de Consumentenbond van vorig jaar oktober stond Jumbo op een vergelijkbaar prijsniveau als Albert Heijn en Plus.

"Het prijsimago van Jumbo is niet meer zo gunstig als vijf of tien jaar geleden en consumenten zijn de laatste jaren erg gevoelig voor prijzen geworden", zegt Laurens Sloot, hoogleraar retail in Groningen. "Ik denk dat ze weer aan hun prijsimago moeten werken."

Jumbo is bovendien de laatste twee jaar minder populair geworden bij consumenten. In 2022 en in 2023 verloor het marktaandeel. Daarbij daalt de winst al drie jaar op rij.

Hoe lang kan Jumbo dit volhouden?

Retailexpert Bart Fischer vraagt zich af of het wel verstandig is dat Jumbo prijzen vergelijkt met die van Albert Heijn.  "Je dwingt Albert Heijn om te reageren, dan gaan de prijzen verder omlaag en de winstmarge van Jumbo komt nog verder onder druk te staan."

© Paul le Clercq. Dit product was op moment van schrijven bij Albert Heijn vier cent goedkoper dan tijdens de meting van Jumbo op 7 augustus.

Sloot is het met hem eens. Qua marketing kan het wel slim zijn, denkt hij, maar hij vraagt zich af of de actie niet als een boemerang terugkomt wanneer Albert Heijn ook de prijzen zou verlagen. "Albert Heijn is behoorlijk rendabel en Jumbo niet, hoe lang kan Jumbo dit volhouden?"

Ook concurrentie andere supermarkten

En naast Albert Heijn kunnen ook regionale supermarktketens als Vomar, die er financieel veel beter voor staat dan Jumbo, voor druk op Jumbo zorgen, denkt Fischer. Nu al vergelijkt Vomar in advertenties de kassabon niet alleen met die van Appie, maar ook met die van Jumbo.

Jumbo zit volgens Sloot in een wat lastige positie, met aan de ene kant de marktleider Albert Heijn en aan de andere kant prijsvechters als Aldi, Lidl, Vomar, Dirk en Nettorama.

Jumbo had beter eerst de winstgevendheid kunnen verhogen, aldus Fischer. Jumbo schrapt wel 500 banen op het hoofdkantoor, maar dat zorgt voor onrust, waardoor de organisatie voorlopig minder slagvaardig is, denkt hij.

Maakt het wat uit voor consument?

Het is overigens wel de vraag of consumenten door deze actie andere keuzes gaan maken, zegt Norman Buysse van marktonderzoeksbureau GfK. Consumenten zien de prijsvergelijking met Albert Heijn namelijk als ze al in een Jumbo zijn.

Het kan voor klanten wel een bevestiging zijn dat ze er, voor hun gevoel, goed aan doen om dat product bij Jumbo te kopen, aldus Buysse. En dat kan er dan voor zorgen dat ze terugkomen. "Maar misschien is er wel een Lidl, Dirk of Nettorama in de buurt. Je kunt niet de prijzen van vijf winkelketens bij een product neerzetten, helemaal niet als die goedkoper zijn."

Lees meer over
JumboAlbert HeijnVomarDirk (supermarkt)Dirk van den BroekSupermarkt