Toch weer meer vluchten vanaf Schiphol mogelijk
Omwonenden van Schiphol moeten de komende jaren rekening houden met een hoger aantal vluchten dan beloofd. Dat blijkt uit een definitief maatregelenpakket dat het ministerie van IenW heeft aangemeld in Brussel, in het kader van de zogenoemde Balanced Approach Procedure.
Onder voormalig minister Harbers (VVD) zette het vorige kabinet in juni 2022 in op minder hinder door geluid van vliegverkeer van en naar Schiphol. Het aantal vluchten zou daardoor dalen, van 500.000 tot 440.000 per jaar per november 2024.
Voor het verlagen van het aantal vluchten moet wegens Europese afspraken een zogenoemde Balanced Approach Procedure worden doorlopen, waarbij alle mogelijke maatregelen die een verlaging van het aantal vluchten kunnen voorkomen, beoordeeld moeten zijn.
In onderstaande video licht minister Madlener zijn besluit toe:
Pas als er geen alternatieven zijn, mogen er vluchten verdwijnen.
Discussie
Wat volgde was een discussie met luchtvaartmaatschappijen en buitenlanden die vonden dat Harbers de procedure niet juist doorliep en te snel had gekozen voor krimp.
Brussel dreigde met juridische stappen, Amerika met tegenmaatregelen en de sector zelf kwam met een plan dat volgens haar de geluidbelasting voor de omgeving ook deed afnemen zonder dat er vluchten hoefden te worden geschrapt.
Harbers legde tot twee keer toe een maatregelenpakket voor waarmee hij naar Brussel wilde. Maar de voorgestelde maatregelen leidden keer op keer tot een hoger aantal vliegbewegingen. Zo werd het plafond van 440.000 in 2023 verhoogd naar 452.500 en in mei 2024 naar 460.00 à 470.000.
Geen krimp
Het definitieve pakket dat Harbers’ opvolger Barry Madlener (PVV) naar Brussel stuurt noemt 475.000 à 485.000 vluchten. Dat aantal is hoger dan de 473.000 vluchten die Schiphol dit jaar denkt af te handelen. Van feitelijke krimp is daarmee geen sprake meer. Er is alleen op papier nog sprake van een afname van het aantal vluchten ten opzichte van de 500.000 die de sector ziet als bestaand recht.
Het hogere aantal vluchten is niet de enige tegenvaller voor de omwonenden die hinder ervaren van Schiphol. Want waar de oorspronkelijke krimp in één klap zou zijn, per november 2024, is het sinds mei 2024 een krimp in stapjes. En waar in mei 2024 nog gesproken werd over een beperking van het gebruik van de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan, via een rustperiode tussen 1 en 3 uur ’s middags, is deze ‘siesta’ in het definitieve maatregelenpakket verdwenen.
De volgende maatregelen legt Madlener voor aan Brussel:
-’s Nachts moet gevlogen worden met stillere toestellen
-KLM en Transavia beloven snel nieuwe stillere toestellen te kopen
-Het aantal toegestane nachtvluchten gaat van 32 naar 27.000