Veel meer vluchten op Schiphol, mega-investering gepland
Het aantal vluchten van en naar Schiphol groeide het afgelopen halfjaar enorm. Inmiddels wordt er alweer bijna evenveel gevlogen als voor de coronacrisis. Daarnaast wil Schiphol zes miljard euro investeren om de luchthaven beter te maken.
Dat heeft Schiphol bekendgemaakt bij de publicatie van de halfjaarcijfers.
Veel meer vluchten
In het eerste halfjaar waren er 230.417 vliegbewegingen. Dat zijn aankomende en vertrekkende vluchten vanaf Schiphol. Het komt neer op een toename van maar liefst 12 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Het aantal vluchten neemt hard toe, omdat de sector nog steeds herstelt van de coronaklap: mensen vliegen weer steeds meer. Bovendien werd de luchthaven vorig jaar nog geplaagd door allerlei problemen bij de bagageafhandeling, waardoor duizenden vluchten geschrapt moesten worden.
Voor het hele jaar verwacht Schiphol maximaal 473.000 vluchten uit te kunnen voeren. Dat is nog maar een kleine 5 procent minder dan in 2019, toen er net geen 497.000 vluchten aankwamen en vertrokken.
Op de drukste dagen in de zomer vertrokken er al meer passagiers dan in 2019. Dat zorgt ervoor dat het ook weer beter gaat met de financiën van de luchthaven. Er werd een nettowinst in de boeken gezet van 99 miljoen euro, nog zonder een eenmalige meevaller van 168 miljoen euro.
Krimp?
Tot niet zo lang geleden leek het erop dat Schiphol niet meer zo veel vluchten zou mogen uitvoeren. Het vorige kabinet zette in op krimp, in ieder geval naar 460.000 starts en landingen per jaar. Maar eind vorig jaar ging er een streep door dat plan.
De Amerikanen maakten daar bezwaar tegen, omdat die krimp onevenredig slecht uit zou pakken voor maatschappijen uit de VS. Bovendien vond ook de Europese Commissie dat het besluit niet zorgvuldig was genomen, en floot Nederland terug. Daardoor ligt het vluchtplafond nog altijd op een half miljoen vluchten per jaar.
6 miljard investeren
Ondanks de forse groei, moet er wat Schiphol betreft nog een hele hoop gebeuren om de passagiers het naar de zin te maken. De infrastructuur is 'verre van wat we onze passagiers willen bieden', schrijft Schiphol.
Daarom wordt er 6 miljard euro klaargezet om de komende vijf jaar fors te investeren in het verbeteren van de luchthaven. Scheutig met details is Schiphol niet, maar met het geld moet onder andere de C-pier opgeknapt worden en een nieuwe bagagekelder worden gebouwd. De bedoeling is om de werkomstandigheden voor de bagage-afhandelaars daar een stuk beter te maken.
Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in de roltrappen, taxibanen, standplaatsen voor de vliegtuigen en de airconditioning.