Kabinet schort krimpplan Schiphol op na kritiek VS en EU
Het besluit van het kabinet om het aantal vluchten op Schiphol vanaf komende zomer te laten krimpen naar 460.000 starts en landingen per jaar, wordt voorlopig ingetrokken. Het betekent dat Schiphol voorlopig weer maximaal 500.000 vliegbewegingen zal krijgen. Dat schrijft demissionair minister van Verkeer Mark Harbers aan de Tweede Kamer.
Het is het resultaat van een conflict tussen Nederland en de VS.
De VS zegt dat Nederland internationale verdragen overtreedt door komende zomer geen vluchten op Amsterdam toe te staan aan de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue. Dat ontstond nadat het kabinet besloot het aantal vluchten op Schiphol terug te dringen van 500.000 naar eerst 460.000 per jaar, en weer later 452.500 per jaar, om voor minder overlast te zorgen bij de omwonenden.
Bezwaar
Maar de Verenigde Staten maakten bezwaar tegen de krimp van Schiphol, waardoor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen niet meer op de luchthaven konden landen. In de ogen van de Verenigde Staten zou de capaciteitsreductie onrechtvaardig, discriminerend en concurrentieverstorend zijn voor luchtvaartmaatschappijen.
De Amerikaanse regering liet weten tegenmaatregelen te overwegen en heeft bij KLM vluchtschema's opgeëist van vluchten naar en van de VS.
Ook de Europese Commissie blijkt bezwaar te maken tegen de voorgenomen krimp. Door een snel besluit te nemen heeft Nederland volgens de Commissie niet de juiste procedure gevolgd en houdt het zich niet aan het Europese recht.
Gisteren was er op Europees niveau overleg met de Verenigde Staten. De brief van Harbers is daarvan de uitkomst.
Bittere pil
Harbers erkent dat dit 'een bittere pil is voor de omgeving', maar hij benadrukt dat 'het kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving'. Bekijk de reactie van de minister hier:
Hoe de overheid dit nu wel kan regelen, is afwachten. Het krimpbesluit van Harbers was ook inzet van een rechtszaak tussen de luchtvaartsector onder aanvoering van KLM aan de ene kant en de Nederlandste staat aan de andere kant. Harbers wil nu wachten tot de Hoge Raad uitspraak doet in dit juridische gevecht tussen de staat en de luchtvaartsector. Deze wordt pas in het tweede kwartaal van volgend jaar verwacht.
Geen handhaving
Concreet betekent het opschorten van het krimpbesluit dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport blijft doorgaan met het huidige beleid, waarbij niet wordt gehandhaafd op geluidsoverlast.
Daarnaast moet Schiphol een nieuw vluchtschema maken voor het zomerseizoen. Voor het huidige winterseizoen verandert er niks aan het aantal vluchten. Maar voor de zoemr moeten nieuwe - extra - slots vergeven worden. Dat zijn de rechten om te landen en te starten.
Personeelstekort
Dit is een ingewikkelde klus. Want er moet genoeg personeel zijn bij de luchthaven, de luchtverkeersleiding de Marechaussee, douane en luchtvaartmaatschappijen om deze extra vluchten af te handelen. En dat is bijvoorbeeld bij de luchtverkeersleiding een flink probleem. In de rechtszaken over het krimpplan bleek al dat Schiphol het vluchtplafond in feite al heeft verlaagd tot 483.000 vluchten.
KLM tevreden over voorlopig opschorten krimpplannen
KLM was fel tegen een krimp van Schiphol. De vliegmaatschappij is 'tevreden' met het besluit van Harbers. "Het is een belangrijke stap om retaliatie te voorkomen en te kunnen blijven vliegen op de VS", laat KLM in een reactie weten.
Het bedrijf heeft beloofd om met de stilste toestellen te gaan vliegen in de nacht, om op die manier de overlast voor omwonenden alsnog te verminderen. Het bedrijf wil verder proberen om geen passagiersvluchten meer te plannen tussen middernacht en 06.00 's ochtends.