Maximaal 483.000 vluchten

Luchtvaart wint rechtszaak, maar krijgt toch 17.000 vluchten minder

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey GroenewegLuchtvaart wint rechtszaak, maar krijgt toch 17.000 vluchten minder
RTL

De luchtvaartsector onder aanvoering van KLM wilde via de rechter regelen dat de grens van 500.000 vluchten niet naar beneden ging, zoals de overheid graag wilde. De rechter gaf KLM vandaag gelijk, maar het bedrijf krijgt toch niet helemaal zijn zin. Via een omweg komt het vluchtplafond tóch uit op 483.000 vluchten.

Dat heeft te maken met de coronacrisis. Toen viel het vliegverkeer nagenoeg helemaal stil. Om de herstart enigszins in goede banen te leiden, ging de luchthaven voor een 'gecontroleerd herstel', legt een woordvoerder uit. Dat is bedoeld om problemen te voorkomen, bijvoorbeeld door personeelstekorten. 

Winst luchtvaartsector: Schiphol hoeft aantal vluchten niet te minderen
Lees ook

Winst luchtvaartsector: Schiphol hoeft aantal vluchten niet te minderen

Schiphol voert dit uit door te spelen met het aantal slots, het recht om een vlucht op een bepaald tijdstip uit te voeren. Slots van luchtvaartmaatschappijen die stoppen door een faillissement of vertrek van de luchthaven kunnen normaal gesproken opnieuw verdeeld worden. Schiphol besloot echter om deze vluchten niet mee te rekenen in het aantal vluchten dat ze wil faciliteren. 

Schiphol kan niet gedwongen worden

En hoewel de luchtvaartmaatschappijen gelijk kregen van de rechter dat het vluchtplafond voor het komende jaar op 500.000 blijft, kan Schiphol niet gedwongen worden om ook echt zo veel vluchten uit te voeren, oordeelt de rechter in Haarlem. 

Het beleid van de luchthaven om 'maar' 483.000 vluchten uit te voeren in het kader van de nasleep van de coronacrisis staat namelijk los van waar de rechtszaak om draaide: het plan van de staat om zonder de benodigde procedure het aantal vluchten te verlagen. 

Daar hebben de luchtvaartmaatschappijen dus een punt, aldus de rechter. Tegelijkertijd lijken de bedrijven het herstelbeleid van Schiphol 'te accepteren', concludeert de rechter. Bovendien hebben ze niet onderbouwd waarom Schiphol 500.000 vluchten mogelijk moet maken. En dus is de eis dat Schiphol uit moet gaan van 500.000 vluchten 'niet toewijsbaar'. 

Nog genoeg ruimte

Toch is het maar de vraag of de luchtvaartbranche heel chagrijnig zal zijn over dit vonnis. Vorig jaar werden er uiteindelijk 419.000 vluchten uitgevoerd, 96.000 minder dan voor de coronacrisis. Schiphol gaat voor het lopende jaar uit van maximaal 487.000 vluchten

Lees meer over
Air France KLMSchipholLuchtvaart