Schiphols nieuwe baas pleitte tevergeefs voor nachtsluiting en verbod op privéjets
De nieuwe baas van Schiphol, Pieter van Oord, heeft zich wel degelijk hard gemaakt voor een nachtsluiting van Schiphol en een verbod op privéjets. Minister Madlener wilde daar alleen niet aan. Dit blijkt uit een brief die Schiphol stuurde aan het ministerie van IenW.
De brief werd gestuurd in het kader van de zogenoemde balanced approach-procedure. Dat is een Europese procedure om het aantal vliegbewegingen te mogen beperken en andere geluidsverminderende maatregelen op te leggen.
Verrassend
Via deze procedure maakte Madlener begin september de maatregelen kenbaar waarmee hij iets wil doen aan de geluidsoverlast die Schiphol veroorzaakt bij een deel van de omwonenden. De brief is in die zin verrassend omdat Van Oord zich bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Schiphol leek te distantiëren van een nachtsluiting en een verbod op privéjets.
Beide maatregelen maakten onderdeel van een 8-puntenplan dat zijn voorganger, interim-baas Ruud Sondag, lanceerde in april 2023. "Een nachtsluiting, het weren van privéjets, het is niet aan ons", antwoordde Van Oord op vragen naar zijn visie op het plan van Sondag. "Het is aan Den Haag."
Van Oord hield zijn eigen mening over beide maatregelen voor zich, maar noemde het 8-puntenplan 'een bewustwordingsprogramma', waarmee hij de indruk versterkte dat Schiphol onder zijn leiding zich niet langer hard maakte voor het plan.
Tegendeel
Uit een brief aan minister Madlener van 4 september jl. blijkt het tegendeel. "In het 8-puntenplan en in recente gesprekken met IenW hebben we gepleit voor een nachtsluiting, omdat wij denken dat het van grote waarde kan zijn voor de omgeving. Daarnaast hebben we bij IenW ervoor gepleit om vakantievluchten en privéjets te verplaatsen naar Lelystad Airport."
De brief is ondertekend door financieel directeur Robert Carsouw en niet door Pieter van Oord. Maar daar moet volgens een woordvoerder van Schiphol niets achter worden gezocht. "Dat was puur praktisch. Iemand moest hem ondertekenen." De woordvoerder wijst op een reactie op het maatregelenpakket dat door Madlener naar Brussel is gestuurd op de website van Schiphol.
"Die is sowieso namens de hele groep, dus ook meneer Van Oord." Ook daarin herhaalt Schiphol het pleidooi voor nachtsluiting en het verplaatsen van vakantie- en privé/zakenverkeer naar Lelystad.
Ministerie besloot anders
"Echter, het ministerie heeft besloten beide voorstellen op dit moment geen onderdeel te laten zijn van hun maatregelenpakket" waarmee het geluidsoverlast rondom Schiphol aan wil pakken. Naar de gevolgen van een vorm van nachtsluiting lopen nog onderzoeken die eigenlijk in juli 2024 afgerond hadden moeten zijn.
Volgens het ministerie van IenW wordt de 'impactanalyse van een (gedeeltelijke) nachtsluiting later opgeleverd omdat deze zomer prioriteit moest worden gegeven' aan andere geluidberekeningen voor de balanced approach-procedure